Voormalig Formule 1-coureur Robert Doornbos, die in het verleden ook enkele races reed bij het team van Red Bull, is in gesprek met Motorsport.com fel van leer getrokken over de huidige situatie binnen het team van Red Bull. Volgens Doornbos is het namelijk "bizar" dat Red Bull zoveel problemen ervaart met het vinden van een capabele rijder voor in het tweede stoeltje.
Na het vertrek van Daniel Ricciardo bij Red Bull heeft het Oostenrijkse team altijd problemen gehad met het vinden van een capabele tweede coureur naast Max Verstappen. Zo kreeg Pierre Gasly een kans, maar werd hij al na een half seizoen vervangen door Alexander Albon, die het op zijn beurt anderhalf seizoen volhield bij Red Bull. In 2021 kreeg Verstappen een nieuwe teamgenoot in de vorm van Sergio Pérez.
De Mexicaan hield het lang vol naast Verstappen, maar werd afgelopen jaar aan de kant geschoven voor Liam Lawson. De Nieuw-Zeelander is echter al na twee raceweekenden aan de kant geschoven voor Yuki Tsunoda, die overkomt van Visa Cash App Racing Bulls, het zusterteam van Red Bull. Daarmee heeft Lawson het ongewilde record in handen voor de Red Bull-coureur met het minste aantal races achter zijn naam (2).
Doornbos trok in gesprek met Motorsport.com dan ook fel van leer over de huidige situatie binnen zijn oud-werkgever wat betreft het tweede stoeltje. "Vergeet niet dat ze eind vorig jaar een coureur hebben afgekocht voor 17 miljoen pond omdat de prestaties zo slecht waren", doelt Doornbos op Pérez. "En vervolgens nemen ze een rijder aan die ongeveer net zo teleurstellend presteert, of zelfs slechter. Het is bizar dat Red Bull zo loopt te hannesen met de tweede coureur", gaat de oud-coureur verder.
"Ze hebben Pérez heel lang de tijd gegeven en daarna een weloverwogen keuze gemaakt om Liam erin te zitten, en niet Yuki Tsunoda. En dat is achteraf een verkeerde beslissing geweest, want zoals het nu gaat, kan echt niet. Je kan niet elk raceweekend op maar één man leunen", aldus Doornbos bij Motorsport.com.
Lees het artikel op de mobiele website