Sky Sports-commentator en voormalig Formule 1-coureur Martin Brundle heeft in zijn column voor Sky Sports laten weten dat Ferrari-coureur Lewis Hamilton mogelijk is gediskwalificeerd na afloop van de Grand Prix van China vanwege zijn late stop voor een vers setje rubber en zijn daaruit volgende reeks aan snelle rondes.
Hamilton werd afgelopen zondag als zesde afgevlagd op het Shanghai International Circuit, maar zou later op de dag worden gediskwalificeerd door de FIA vanwege een technische overtreding. De vloer van Hamiltons Ferrari-auto was namelijk te veel afgesleten en daarom besloot de FIA de Brit uit de uitslag van de wedstrijd te schrappen.
"De plankensamenstelling van wagen 44 werd gemeten en bleek 8,6mm (LHS), 8,6mm (middellijn auto) en 8,5mm (RHS) te zijn. Dit is minder dan de minimale dikte van 9 mm die is vastgelegd in artikel 3.5.9 van het Technisch Reglement. Tijdens de hoorzitting bevestigde de vertegenwoordiger van het team dat de meting correct was en dat alle vereiste procedures correct waren uitgevoerd", begon de FIA.
"Het team erkende ook dat er geen verzachtende omstandigheden waren en dat het een echte fout van het team was", zo las een gedeelte van het document waarin de FIA bekendmaakte dat Hamilton was gediskwalificeerd.
Lees ook
Max Verstappen lijkt zitje bij Mercedes te kunnen vergeten na nieuwe uitspraken Toto Wolff
Breaking: Max Verstappen krijgt nieuwe teamgenoot vanaf Grand Prix Japan
Brundle ziet Hamiltons jacht op Verstappen rol spelen in diskwalificatie
Brundle, die in zijn column voor Sky Sports terugblikte op het raceweekend in China, laat weten dat Hamiltons late stop mogelijk een rol heeft gespeeld in de extra slijtage aan zijn bodemplaat. Ferrari riep Hamilton laat in de race naar binnen omdat Verstappen aanstalten begon te maken achter de zevenvoudig wereldkampioen.
Met een late stop hoopte Ferrari dat Hamilton door middel van zijn bandenvoordeel later in de race weer voorbij zou kunnen komen aan Verstappen, maar de Brit slaagde daar niet in. Volgens Brundle zou Hamiltons gefaalde jacht op Verstappen wel eens de reden kunnen zijn geweest voor zijn uiteindelijke diskwalificatie.
"Op de een of andere manier met minder brandstof, of gewoon de baanomstandigheden, en waarschijnlijk zelfs het besef dat hij [Verstappen] niet zoveel op de banden hoefde te passen, stelde dit hem in staat om de Ferrari's in te halen. Max reed zijn snelste rondetijd op de laatste ronde, wat een beetje verwarrend is", begon Brundle zijn verhaal.
"Hamilton werd naar binnen geroepen omdat er niet veel te verliezen viel, behalve dat hij achter Verstappen reed, maar op veel betere banden. Lewis zou vervolgens hard pushen tot het einde van de race, een factor die misschien wel heeft bijgedragen aan zijn uiteindelijke diskwalificatie", ging de Brit verder.
"Hamiltons auto werd gediskwalificeerd omdat hij te dicht bij de grond reed en het legale slipblok eronder met een halve millimeter weg was gesleten. Deze regel is er om te voorkomen dat teams deze aerodynamische auto's met grondeffect te laag laten rijden om betere prestaties te krijgen, maar vervolgens elke dag peperdure vloeren vernielen", aldus Brundle.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties