Voormalig Formule 1-coureur Robert Doornbos zou er helemaal niet gek van opkijken als Max Verstappen en Red Bull Racing na dit seizoen besluiten om uit elkaar te gaan. De Nederlander staat nog tot en met het einde van 2028 onder contract bij het team uit Milton Keynes, maar als zij niet snel verbetering weten te vinden met het huidige project, kan dat weleens het einde betekenen van de samenwerking.
In 2024 moest Verstappen namelijk het grootste deel van het jaar gebruikmaken van de tweede, derde of zelfs vierde beste auto van het veld, waarna dat in 2025 wederom het geval is. De RB21 is geen match voor de McLaren MCL39 en ook over 2026 zijn er nu al ernstige twijfels. Kan Red Bull, dat volgend jaar voor het eerst een zelfgefabriceerde krachtbron gaat gebruiken, direct meestrijden met krachtpatsers als Mercedes, Ferrari en Honda?
Robert Doornbos heeft het gevoel dat dat niet het geval is, waardoor hij een einde voorziet van het sprookjeshuwelijk tussen Max Verstappen en Red Bull Racing. Dat laat de voormalig Red Bull-coureur weten in zijn eigen podcast: The Pit Talk.
"Misschien is hij klaar met Red Bull en komt er een einde aan dat sprookje. Het was een prachtig verhaal met zijn eerste overwinning en vier wereldtitels. Hij speelde ook een belangrijke rol in de constructeurstitel. Hij heeft die eigenlijk bijna in zijn eentje gewonnen", zegt Doornbos over de samenwerking tussen Verstappen en Red Bull.
De Rotterdammer denkt dat een stop in de samenwerking vooral voor Red Bull Racing pijnlijk gaat zijn. Verstappen zal zonder problemen een nieuw team vinden, maar een nieuwe Verstappen gaat Red Bull niet binnenhalen.
"Als hij zou vertrekken, zou dat rampzalig zijn voor Red Bull. Het is een grote leegte die hij achterlaat, maar ik zie hem naar een team verhuizen dat hem de middelen biedt om meer wereldkampioenschappen te winnen. We zien Red Bull de komende acht jaar geen vier of vijf wereldkampioenschappen meer winnen. Nee, dat zal een ander team doen."
En als het aan Robert Doornbos ligt, gaat Mercedes de volgende bestemming worden van Max Verstappen. De Nederlander kan daar namelijk gebruik maken van de beste krachtbron van het veld, omdat Mercedes gewoonweg meer te besteden heeft. Er geldt een budgetplafond in de Formule 1, maar omdat Mercedes ook motoren voor hun wegauto's maakt, kunnen ze daarmee wat sjoemelen en een grote voorsprong pakken op de rest van het veld. Iets wat in 2014 ook gebeurde.
"Wat Mercedes doet met hun motorprogramma is van een hoger niveau. Mercedes kan, naast het budgetplafond, nog eens twee tot drie honderd miljoen investeren in de ontwikkeling om hun motoren voor hun auto's op de weg te verbeteren. Ferrari kan hetzelfde doen, maar als je naar de feiten kijkt, heeft Mercedes consequent de nieuwe regelgeving voorop gestaan."
Lees het artikel op de mobiele website