Sergio Pérez heeft opvallende verklaring voor Q1-exit in Monaco en geeft stickers de schuld

| door R. Willems

Red Bull-coureur Sergio Pérez beleefde een verschrikkelijke kwalificatie op het stratencircuit van Monaco. Teamgenoot Max Verstappen was al niet blij dat hij op de zesde positie moet starten in de race van zondag, maar dat betekent dat Sergio Pérez helemaal in zak en as zit. De Mexicaan was namelijk in Q1 al uitgeschakeld, toen het hem niet lukte om verder dan een achttiende positie te komen.

Het gehele weekend heeft Sergio Pérez weer een achterstand op Max Verstappen, wat tijdens de kwalificatie in Monaco finaal kan zijn. Dat bleek ook dit jaar maar weer, na de eerste kwalificatiesessie, waar Pérez niet verder kwam dan een achttiende plaats. Onder andere Williams-coureur Logan Sargeant wist een snellere rondetijd te rijden dan Checo, die totaal niet comfortabel in zijn RB20 zat.

Maar dat Pérez zich niet fijn voelt in de Red Bull is volgens de zesvoudig Grand Prix-winnaar, die in 2022 nog wist te winnen in Monaco, niet de enige reden dat hij in Q1 uitgeschakeld werd. Volgens de teamgenoot van Max Verstappen speelde het verkeer ook een grote rol en heeft hij geen enkele keer een vrije ronde gehad. Hij noemde de kwalificatie dan ook 'een complete ramp', toen hij zich meldde voor de camera's van F1TV.

"Het was een ramp omdat ik veel verkeer tegenkwam in mijn ronde. Ik had verkeer in bocht zes en zeven en daarna lagen er stickers bij bocht acht. Daar moest ik allemaal omheen rijden. Het scheelt uiteindelijk maar een paar tienden. Ik lag een halve seconde achter op P1, dus helaas was het een complete ramp. En eigenlijk is het weekend al voorbij, want helaas is er hier geen kans om in te halen", zegt Pérez nadat hij vroegtijdig het strijdtoneel heeft moeten verlaten.

Lees ook

Klachten over RB20

Hoewel het verkeer volgens Pérez dé reden was dat hij Q2 niet wist te halen, moest hij toch even aanhalen dat zijn auto het gehele weekend al niet doet wat hij wil. Dat heeft er mede voor gezorgd dat zijn resultaat zo tegenviel.

"We hebben het hele weekend geworsteld. We konden er niet echt achter komen wat we met de auto aan het doen waren. We hebben veel dingen veranderd, maar we konden gewoon niet in het ritme komen tijdens de kwalificatie. En dat betekende dat we er in het begin behoorlijk ver naast zaten."

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen