Volgens Karun Chandhok moet er een bijzondere reden zijn voor het vertrek van Lewis Hamilton bij Mercedes. De Brit tekende afgelopen zomer nog een nieuw contract bij het team uit Brackley, maar heeft een halfjaar na deze overeenkomst alweer besloten om Mercedes alsnog te verlaten. Vanaf 2025 zal Hamilton uitkomen voor Ferrari.
De zevenvoudig wereldkampioen gaat bij één van de grootste concurrenten van Mercedes proberen om zijn achtste wereldtitel te veroveren, als dat in 2024 niet lukt. Chandhok verwacht dat Hamilton in de simulator al gevoeld heeft dat hij aankomend seizoen inderdaad kansloos gaat zijn, waardoor hij heeft besloten om Mercedes te verlaten. Maar volgens de Indiër kunnen er ook nog wat andere redenen zijn voor de overstap naar Ferrari.
"Op een of andere manier is hij het vertrouwen in het Mercedes-project verloren en heeft hij niet het vertrouwen dat hij met Max Verstappen kan vechten. Of wellicht is de aantrekkingskracht van het rood van Ferrari gewoon te groot", begint Chandhok bij Sky Sports.
Wat volgens Chandhok ook nog een reden voor de transfer naar Ferrari zou kunnen zijn, is het feit dat Hamilton zich al jaren inzet voor een eerlijkere en inclusievere wereld. Ferrari en Italië lopen daarin wat achter op andere teams in de Formule 1 en andere landen in West-Europa, waardoor Hamilton wellicht het gevoel heeft dat hij daar verandering in kan brengen.
"Hij is zich erg bewust van zijn status als wereldwijde woordvoerder voor verschillende doelen. Ferrari is niet echt meegegaan in het ondersteunen van initiatieven op dezelfde manier als Mercedes dat heeft gedaan en misschien ziet hij dit wel als een manier om het ongetwijfeld grootste merk in de Formule 1 mee te slepen op die reis", aldus de voormalig F1-coureur.
Maar voor Chandhok is het meest aannemelijke scenario dat Hamilton simpelweg het vertrouwen in het Mercedes-project kwijt is. De zevenvoudig wereldkampioen gelooft niet dat hij in 2024 of 2025 kampioen kan worden bij Mercedes en hoopt dat hij met Ferrari een frisse start kan maken, ook richting de regelwijziging in 2026.
"Ik denk ook dat het cruciale punt om over na te denken is dat we nog twee jaar te gaan hebben in deze reglementencyclus - 2025 is het laatste jaar van de huidige cyclus. Voor mij geeft het feit dat hij voor 2025 is gegaan misschien aan dat hij denkt dat de auto van dit jaar ook niet geweldig zal zijn, omdat ze de auto niet op zijn kop gaan zetten voor 2025. Want in 2026 komt er een hele nieuwe auto. Dus voor mij is dit een teken dat Lewis zegt: 'Ik vind het niet leuk wat ik al heb gezien. Ik denk dat we het moeilijk gaan krijgen in 2024 en 2025", zo sluit Chandhok af.
Lees het artikel op de mobiele website