De Red Bull Racing RB20 is een auto waar Max Verstappen goed mee overweg kan. Vanaf het eerste moment dat de Nederlander achter het stuur kroop van zijn nieuwe bolide, merkte hij direct dat hij een auto onder zijn kont had dat luisterde naar zijn inbreng. Het is dan ook geen verrassing dat Verstappen de eerste twee races van 2024 gewonnen heeft.
Als de drievoudig wereldkampioen aankomend weekend weer als winnaar over de streep komt, zal hij een zijn eigen record wederom verbreken. In 2023 wist hij tien keer op rij als winnaar een race af te sluiten en in Australië kan die teller weer op tien komen te staan. Het laat zien hoe dominant de Limburger de afgelopen periode is geweest en dat is mede te danken aan zijn auto's.
De RB19 was al een auto waarin Max zich op zijn gemak voelde, maar tot nu toe is de RB20 nóg een stapje verder dan de 2023-auto van Max was. Tijdens de testdagen in Bahrein kon men al een grote glimlach op het gezicht van Verstappen zien en dat was niet zomaar: hij merkte dat hij wederom een auto had gekregen waarmee hij voor de titel zou kunnen strijden.
Als RN365 met Jake Dennis spreekt, testcoureur bij Red Bull Racing en de 2023 Formule E-kampioen, laat de Brit weten wat de kracht van de RB20 is. Volgens Dennis is de auto van Max Verstappen vooral erg gebalanceerd, waardoor er geen enkele zwakte te bekennen is. Dit zorgt ervoor dat Max met vertrouwen de baan op kan, iets wat Red Bull-reservecoureur Liam Lawson ook al opperde.
"Ik denk dat de hoeveelheid downforce die de auto kan geven en de balans in de RB20 van natuurlijke wijze al erg goed zijn. De auto is niet erg nerveus in de snelle bochten en heeft niet veel onderstuur in de langzame bochten, de auto is erg neutraal. Dat geeft Max Verstappen en Sergio Perez de kans om met veel vertrouwen door alle verschillende bochten te gaan", begint Dennis.
Toch ziet de FE-kampioen dat de andere teams het ook goed voor elkaar hebben in 2024: "Het valt niet te ontkennen dat Ferrari het gat een beetje heeft gedicht. We hadden iets meer uitdaging van Mercedes verwacht, maar het lijkt erop dat de eerste paar races moeilijk voor ze waren. We verwachten dat het gat gedicht werd en dat is ook gebeurd, maar we hadden waarschijnlijk toch iets meer uitdaging verwacht in de races."
In 2023 was de RB19 overduidelijk veel beter op traditionele circuits [Suzuka, Spa, Spielberg] dan op de stratencircuits. Dennis kan dan ook niet wachten om de traditionele circuits te bezoeken, aangezien het begin van het seizoen vooral bestaat uit aparte banen.
"We gaan het zien wanneer we naar iets traditionelere circuits gaan, want daar zijn we nog niet echt geweest. Bahrein is zwaar voor de banden en Jeddah is een uniek stratencircuit. Ik kijk ernaar uit om naar meer normale circuits te gaan."
Lees het artikel op de mobiele website