De Grand Prix van Brazilië was, zoals van tevoren werd verwacht, één groot spektakel, zoals wel vaker het geval is geweest op Interlagos. De race op het iconische circuit begon al direct spectaculair, nadat Lance Stroll zijn Aston Martin in de het grind liet belanden in de formatieronde. Hierna werd de race uitgesteld, maar dat had McLaren-coureur Lando Norris even niet door, waardoor hij zijn auto weg liet rijden.
Meerdere marshals waren op het circuit, wat ervoor zorgde dat de FIA niet wilde dat de auto's van start gingen, wat Norris uiteindelijk wel deed. Hierdoor volgde het volledige veld en werd er een gevaarlijke situatie gecreëerd. Onder andere Max Verstappen en Charles Leclerc lieten op de radio al weten dat deze actie van Norris niet door de beugel kan en daar is de wedstrijdleiding het inmiddels mee eens. Zij hebben het incident doorgestuurd naar de stewards, die zich na de race gaan buigen over de actie van Norris.
Naast Lando Norris zijn ook George Russell, Yuki Tsunoda en Liam Lawson 'under investigation' voor ditzelfde incident en zullen ook na de race onderzocht worden door de stewards. Maar voor Russell kon de start eigenlijk al niet stuk, aangezien hij Lando Norris direct inhaalde en de leiding van de race pakte. Ook Max Verstappen had een topstart, waarbij hij op de zeventiende plek begon en na een aantal rondes al op de zesde positie lag.
De Red Bull-coureur was veel sneller dan wie dan ook en reed gemiddeld een seconde sneller dan de rest van het veld, waardoor hij als een warm mes door de boter sneed en coureurs als Lewis Hamilton en Oscar Piastri met gemak inhaalde. Echter werd hij even later opgehouden toen hij in het gevecht tussen Charles Leclerc, Esteban Ocon en Yuki Tsunoda belandde, welke pas opgeheven werd toen Leclerc een pitstop maakte.
Maar dat bleek de verkeerde keuze te zijn, aangezien net daarna een virtual safety car naar buiten kwam, wegens de crash van Nico Hülkenberg. Lando Norris en George Russell, de leiders in de race, maakten een pitstop, terwijl Ocon, Verstappen en Pierre Gasly buiten bleven. Dat bleek uiteindelijk de wonderzet te zijn, omdat de race even later geneutraliseerd werd wegens de zware regenval en de crash van Franco Colapinto.
Naast de inhaalacties van Max Verstappen, was er nog veel meer spektakel op de baan. Zo heeft Lewis Hamilton meerdere keren het gras opgezocht, reden Oliver Bearman en Franco Colapinto tegen elkaar aan, zoals ook Liam Lawson en Oscar Piastri deden. Het zorgde ervoor dat de Grand Prix van Brazilië, zoals wel vaker, een waar spektakelstuk was.
De herstart na de rode vlag was redelijk timide, waarbij Ocon zijn koppositie wist te behouden voor Max Verstappen. Echter wist Lando Norris Mercedes-coureur George Russell niet achter zich te houden, doordat hij wijd ging in bocht 4 en zijn landgenoot aan zich voorbij zag komen. Hierna reden Ocon, Verstappen en Gasly weg bij Russell en Norris, maar dat had even later geen effect meer, omdat Carlos Sainz zijn Ferrari in de muur plantte en daarmee voor een safety car zorgde.
Maar daarna barstte de bom pas echt in Brazilië. Bij de herstart na de safety car wist Max Verstappen de leiding in de race over te nemen van Ocon, waarna Lando Norris een flinke fout maakte en daarmee meerdere plekken verloor. De Brit viel terug naar de zevende positie, wat even later de zesde plaats werd, omdat teamgenoot Oscar Piastri hem voorbij liet gaan. Echter bleef het daar ook bij voor de nummer twee in het kampioenschap, aangezien hij nooit voorbij kwam aan Charles Leclerc.
Het zorgt ervoor dat Max Verstappen zijn eerste overwinning pakt sinds de Grand Prix in Spanje, in juni van 2024, waardoor hij 18 punten uitloopt op Lando Norris in de strijd om de titel. Dat zorgt ervoor dat het verschil nu 62 punten is en dat Norris ieder raceweekend meer dan twintig punten goed moet maken op Verstappen, om kampioen te kunnen worden.
Lees het artikel op de mobiele website