De eerste trainingsdag voor de Grand Prix van Saoedi-Arabië zit er inmiddels op, nadat de coureurs de eerste twee vrije trainingen hebben verreden op het Jeddah Corniche Circuit. Waar Pierre Gasly in VT1 nog wist te verrassen door de snelste tijd van de sessie te rijden, kwam de Fransman er dit keer niet aan te pas en stonden de verwachte coureurs weer vooraan.
Voorafgaand aan het weekend had iedereen de verwachting dat McLaren in Jeddah sterk voor de dag zou komen. Niet omdat dit circuit de afgelopen jaren zo aardig is geweest voor het Britse team, maar omdat de dominantie in Bahrein zó enorm was. Oscar Piastri wist daar met grote overmacht te winnen, terwijl Lando Norris eigenlijk een makkelijke tweede plek had moeten pakken, waar het niet dat hij het gehele vorige raceweekend moeite had met zijn McLaren MCL39.
Tot nu toe lijkt daar geen sprake van in Saoedi-Arabië. In de eerste training zat Norris er al goed bij en ook vanaf het eerste moment in VT2 heeft de Brit de smaak te pakken. Samen met teamgenoot Oscar Piastri laat de leider in het kampioenschap zien dat de McLaren overal een goede auto is, waarbij ze in Jeddah met een kleinere achtervleugel rijden dan de concurrenten, waardoor de topsnelheid van de MCL39 meer dan goed is te noemen.
Dat zorgt er mede voor dat de McLaren-auto het snelst was tijdens de tweede vrije training in Saoedi-Arabië. Met een 1:28.267 zette Lando Norris de beste rondetijd van de sessie neer, waarmee hij iets meer dan anderhalve tiende sneller was dan teamgenoot Oscar Piastri. Daar weer iets meer dan een tiende achter zat Max Verstappen in de Red Bull RB21, die in VT2 een stuk beter voor de dag kwam dan in de eerste training.
Waar de auto van Verstappen in VT1 ook sterk begon, maar al snel terugzakte en de balansproblemen weer opstaken, waren er weinig klachten te horen vanuit de Nederlander over zijn bolide in de tweede training. Vooral in de korte runs zag zijn Red Bull er keurig uit, al lijkt hij nog altijd niet in de buurt te kunnen komen van de McLarens, die vooral in de langzame bochten een klasse apart zijn.
McLaren en Red Bull Racing leken het dus aardig voor elkaar te hebben in de tweede training, maar bij Mercedes en Ferrari ging het juist wat minder. George Russell was ontzettend snel in de middagtraining en hoopte daarop verder te kunnen bouwen in VT2. Echter bleek dat onmogelijk, waarbij zijn Mercedes W16 niet de gewenste grip leverde. Hij kwam hierdoor niet verder dan een zevende plaats op zeven tienden van Lando Norris en vier tienden achter Max Verstappen.
Ook bij Ferrari liep het nog niet op rolletjes. Het duurde lange tijd voor Charles Leclerc een goede ronde wist neer te zetten op zijn zachte banden, terwijl Lewis Hamilton er helemaal niet aan te pas kwam. De zevenvoudig wereldkampioen eindigde buiten de top tien op meer dan een seconde van de kop.
Richting het einde van de sessie zorgde Red Bull-coureur voor een rode vlag. De Japanner, sinds de GP van Japan teamgenoot van Max Verstappen, raakte zijn RB21 kwijt in de laatste bocht en botste vrij hard in de betonnen muur, waardoor hij voor flinke schade zorgde aan zijn auto.
Tsunoda kon gelukkig zonder problemen uit zijn Red Bull stappen, maar kon zijn lange runs niet afmaken door de crash in de laatste bocht op het Jeddah Corniche Circuit. De andere coureurs werden hierdoor ook dwarsgezeten, aangezien er hierna geen serieuze ronde meer werd gereden. Aan het einde ging het licht wel weer op groen, maar puur en alleen om de proefstarts door te laten gaan.
Lees het artikel op de mobiele website