Verstappen verloor mogelijk podium in Singapore: 'Dat heeft het volledig verpest voor ons'

| door R. Willems

Max Verstappen moest de Grand Prix van Singapore op de elfde plek starten, viel op een gegeven moment terug naar de vijftiende stek, maar eindigde op twee tienden van Charles Leclerc en wist bijna de vierde plaats van de Monegask te stelen op de finishlijn. Een ware achtbaan van een race voor Verstappen.

Het gehele weekend was de snelheid van de RB19 op zijn minst matig te noemen. Waar Red Bull Racing heel 2023 al onverslaanbaar is, leek het in Singapore nergens op. Toch heeft Christian Horner het gevoel dat er meer inzat dan de vijfde plek die Max Verstappen nu heeft behaald op het Marina Bay Street Circuit.

Hoewel de auto van de Limburger niet naar behoren werkte, was de snelheid van Verstappen in het tweede deel van de race van een zeer hoog niveau. Alles zat tegen tijdens de race, waarbij vooral de safety car roet in het eten gooide voor Red Bull en Max, maar ondanks dat liet de Nederlander zien dat hij alle performance uit zijn auto weet te persen.

Gok pakt slecht uit

Red Bull Racing besloot om de race te starten op de harde band. Zowel Max Verstappen als Sergio Pérez reed met het Pirelli-rubber met de witte wang aan het begin van de race, hopend op een safety car later in de GP. Maar helaas viel deze precies op het verkeerde moment, waardoor een mogelijk podium ineens kansloos was.

"Helaas namen we in de race een strategische gok door op de harde band te starten, en de beste manier om dat te laten werken is met een vroege safety car of een safety car later in de race. De ronde waarin de Safety Car naar buiten kwam, was strategisch gezien waarschijnlijk de slechtst mogelijke ronde voor de strategie die we volgden, omdat het de auto's voor ons een gratis stop gaf", zegt Horner in Singapore.

Daarnaast betekende het ook dat Verstappen en Pérez de herstart moesten doen op versleten, harde banden. Daar is heel moeilijk temperatuur in te krijgen en dus werden ze door een deel van het veld om de oren gereden.

"We moesten de herstart doen met banden die heel moeilijk weer op te warmen zijn, nadat we meer dan 20 ronden hadden gereden. De safety car verpestte het volledig voor ons."

Dat Verstappen ondanks dit alles slechts twee tienden achter Leclerc eindigde op de vijfde positie, betekent dat er veel meer ingezeten had voor het Oostenrijkse team. Helaas mocht het in Singapore niet zo zijn. Op naar Japan, waar Verstappen een veel beter gevoel heeft over de race.

Lees ook

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen