Tijdens de Grand Prix van Singapore werd duidelijk dat Charles Leclerc tweede viool moest spelen bij Ferrari. Teamgenoot Carlos Sainz pakte op zaterdag de pole position en dat betekende dat de Spanjaard in de race de betere strategie kreeg.
Dat zorgde ervoor dat Leclerc constant teamorders te verwerken kreeg, waarbij Ferrari hem telkens opperde om het gat naar Sainz voor hem te vergroten, wat betekende dat hij onder druk kwam te staan van George Russell, Lando Norris en Lewis Hamilton.
Aan het einde van de race eindigde Leclerc zelfs als vierde en kwam Max Verstappen nog héél dichtbij - Max eindigde op 0.3 seconde van de Monegask op P5 - waardoor de tactiek van Leclerc niet erg gunstig was. Maar boos is hij daar niet over.
Volgens Leclerc was dit van tevoren al besproken met Ferrari en als hij een betere finishpositie had willen hebben, had hij op zaterdag beter moeten presteren.
"Ik denk niet dat we iets beter hadden kunnen doen. Ik wist in ieder geval dat het niet makkelijk zou worden. Ik heb vanmorgen op het laatste moment geopperd om op de zachte band te starten, om precies te doen wat we deden: de tweede plaats pakken bij de start en dan proberen de anderen te vertragen zodat Carlos weg kon komen en zodat ik vóór Carlos kon pitten zonder hem te 'undercutten'", begint Leclerc bij het Franse Canal+.
Lees ook
Lewis Hamilton uit kritiek op Formule 1-teams: 'Ze moeten juist vóór zijn, niet tegen!'
Max Verstappen heeft verontrustend bericht voor concurrentie na GP Singapore
Safety Car
Leclerc meent dat Ferrari een één-twee had kunnen scoren in Singapore, als de Safety Car niet op zo'n vervelend moment naar buiten kwam. De Monegask was de tweede coureur in de 'double stack' van Ferrari, waardoor hij veel plekken verloor in de pitstraat en daardoor uiteindelijk buiten het podium viel.
"Het probleem was de Safety Car: we moesten allemaal tegelijk stoppen en toen kwam er verkeer in de pitstraat, waardoor ik moest wachten. Ik denk dat ik drie posities of meer verloor, want ik lag derde en ik eindigde een stuk verder weg. Daarna wist ik dat de race moeilijk zou worden, simpelweg omdat inhalen hier erg lastig is. Het management van de race was heel goed, want uiteindelijk won Carlos vandaag en ja, het was mijn taak om het beter te doen in de kwalificatie."
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties