Red Bull Racing wordt vaak verweten dat ze de auto's compleet om Max Verstappen heen bouwen. Deze complottheorie werd de lucht ingeslingerd nadat zowel Pierre Gasly als Alex Albon niet in de buurt wisten te komen van de Nederlander.
Toen ook Sergio Pérez, een ervaren coureur in de Formule 1, op meer dan een halve seconde per ronde van Verstappen zat, wisten de fans het zeker: de Red Bull is compleet afgesteld op Verstappen, waardoor het niet eerlijk is voor de teamgenoten van de Limburger.
Maar volgens Blake Hinsley, voormalig engineer van Max Verstappen, slaat dat helemaal nergens op. De Brit, die tussen 2015 en 2021 meehielp aan het ontwikkelen van de Red Bull-bolides, laat zelfs weten dat het Oostenrijkse team probeerde om de auto's meer af te stellen op coureurs als Gasly en Albon, om ze zo een steuntje in de rug te geven.
"Er is dit hele verhaal van: 'Oh, ze hebben de auto helemaal om Max heen gebouwd', maar ik heb gewerkt aan de auto's van 2015 tot en met 2021 en ook aan de 2022-bolide in de simulator. Ik kan mij nooit herinneren dat we ooit iets hebben gedaan om de eerste coureur van ons team een voordeel te geven. Beide coureurs geven hun feedback en vaker dan niet probeer je juist oplossingen te zoeken voor de andere rijder", begint Hinsley in de Sky F1-podcast.
Waar Max Verstappen erg goed mee om kan gaan is een onstabiele auto. In de tijd van Pierre Gasly en Alex Albon had Red Bull snelle auto's, welke wel een erg nerveuze achterkant hadden. Verstappen wist daarmee om te gaan, maar was alsnog niet blij met die bijkomstigheid. Gasly en Albon konden de auto zich niet eigen maken.
"Als voorbeeld, toen Albon en Gasly moeite hadden met de auto, hebben we veel tijd aan hun besteed om dingen te zoeken die ze zouden helpen. We probeerden samen te kijken waar ze tijd verloren ten opzichte van Max. Hoe konden ze meer stabiliteit in de auto krijgen, zodat ze harder konden aanvallen, dat was namelijk het ding waar Max zo goed in was", aldus de voormalig Red Bull-engineer.
Lees het artikel op de mobiele website