Ferrari-coureur Lewis Hamilton kreeg na afloop van de Grand Prix van Singapore een tijdstraf van vijf seconden bij zijn eindtijd opgeteld omdat hij in de slotfase van de race onnodig vaak buiten de baan was gegaan volgens de stewards. Door zijn straf viel Hamilton terug naar P9, waarmee Aston Martin-coureur Fernando Alonso werd gepromoveerd naar P8.
Dat Hamilton zo vaak buiten de baan ging, had te maken met een remprobleem aan boord van zijn Ferrari SF-25. Over de teamradio stelde de coureur uit Stevenage dat zijn remmen compleet verdwenen waren. Na de race ontstond hierdoor de vraag of Hamilton niet gediskwalificeerd had moeten worden, aangezien zijn auto niet veilig was om deel te nemen aan de race.
Gevraagd naar haar zienswijze liet drievoudig W Series-kampioen Jamie Chadwick tijdens de Sky Sports F1 Show weten dat Hamilton alleen gediskwalificeerd had moeten worden als hij een 'meatball flag' had genegeerd tijdens de race. Met die vlag zegt de wedstrijdleiding dat een coureur naar binnen moet komen omdat zijn auto in onveilige staat over het circuit rijdt.
"Ik denk niet dat... Nou, hij had geen remmen. Als hij geen remmen had gehad, zou hij in een heleboel problemen zijn gekomen... Ik vind dat Lewis geen bochten had mogen afsnijden. Ik denk dat dat waarschijnlijk meer waard is dan een straf van vijf seconden, omdat hij waarschijnlijk meer dan vijf seconden heeft gewonnen door de bochten af te snijden", begon Chadwick.
"Als hij veilig over de finish had kunnen komen, wat hij volgens mij ook heeft gedaan, afgezien van het feit dat hij de bochten afsneed, dat wil zeggen zonder Fernando grote problemen te bezorgen, dan is dat één ding." Alonso was over de teamradio niet te spreken over de staat van Hamiltons auto, een teken van ijver volgens Chadwick.
"Ik denk dat Fernando inspeelt op het feit dat er bepaalde andere dingen zijn die in orde moeten zijn om de keuring te doorstaan, of het nu gaat om een spiegel, je krijgt zwart-witte of zwart-oranje vlaggen. Als die onderdelen niet in orde zijn, dan had hij gediskwalificeerd moeten worden, en daarmee had de kous af moeten zijn", aldus de coureuse.
Lees het artikel op de mobiele website