Zak Brown krijgt gelijk met harde uitspraak over Red Bull: massale leegloop bij team Max Verstappen

| door R. Willems

In 2024 was het oorlog bij bij Red Bull Racing. De Thaise en Oostenrijkse kant van de energieblikjesfabrikant waren met elkaar in gevecht, wat zorgde voor een machtsstrijd binnen het raceteam. Christian Horner werd gesteund door Red Bull Thailand, terwijl Helmut Marko Red Bull Oostenrijk achter zich had staan.

Dit zorgde voor een verschrikkelijke werksituatie binnen de renstal uit Milton Keynes, wat ervoor zorgde dat er meerdere hooggeplaatste werknemers het team verlieten. Adrian Newey, Rob Marshall, Jonathan Wheatley en Will Courtenay [2026] besloten te vertrekken bij Red Bull en McLaren Racing-CEO Zak Brown liet vorig jaar al weten dat dat volgens hem niet de laatste personen zouden zijn die hun biezen zouden pakken bij het Oostenrijkse team.

"Ben ik verrast? Zes maanden geleden zou ik verrast zijn geweest. Gezien alles wat er sinds het begin van het jaar is gebeurd, en omdat ik Adrian heel goed ken, hij is een zeer integer persoon, ben ik niet verrast dat hij verder gaat", zo zei Brown in 2024 bij Sky Sports F1, vlak nadat Adrian Newey had aangekondigd te vertrekken bij Red Bull.

"Ik denk dat de dingen die daar gebeuren een beetje destabiliserend zijn. Het was waarschijnlijk de eerste dominosteen die viel – en gezien de cv's die rondgaan, denk ik dat het niet de laatste zal zijn."

Lees ook

Zak Brown krijgt gelijk over Red Bull

En de Amerikaan, die de laatste tijd érg kritisch is geweest op alles en iedereen binnen Red Bull Racing, krijgt daarmee ook nog eens gelijk. Na Newey zijn er meerdere topmannen [en vrouwen] vertrokken bij de renstal van Max Verstappen, waarna Christian Horner in juli ontslagen werd. Inmiddels is de rust weer teruggekeerd, met Laurent Mekies aan het roer, maar dat betekent niet dat de massale exodus is gestopt.

Dat merkt vooral Max Verstappen. De Nederlander raakt namelijk drie van zijn vier vaste ingenieurs kwijt. Naast race-engineer Gianpiero Lambiase werkte hij ook nauw samen met performance engineer Tom Hart, control engineer Michael Manning en motor engineer David Mart. De drie laatstgenoemde zullen na dit seizoen vertrekken bij Red Bull en dus blijft alleen Lambiase trouw aan Verstappen.

Het zorgt ervoor dat de uitspraken van Zak Brown, gemaakt in 2024, waarheid zijn geworden. Red Bull is ontzettend veel personeel kwijtgeraakt, de afgelopen achttien maanden en moet in 2026 op zoek naar een nieuw ingenieursteam voor de viervoudig wereldkampioen.

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen