F1 Nieuws

Ook Max Verstappen riskeert diskwalificatie tijdens GP Qatar

Max Verstappen voor Red Bull in Las Vegas
BSR Agency
F1 Nieuws

Ook Max Verstappen riskeert diskwalificatie tijdens GP Qatar

Max Verstappen voor Red Bull in Las Vegas
BSR Agency

Lando Norris en Oscar Piastri werden na de Grand Prix van Las Vegas getrakteerd op een diskwalificatie, omdat hun McLaren-bolides niet voldeden aan het technische reglement. De skid blocks op de bodemplaat waren te ver versleten, waardoor de FIA niet anders kon dan Norris en Piastri uit de competitie te halen. Dit was voor Max Verstappen een enorme kans in zijn titelstrijd met de McLaren-coureurs.

De Nederlander liep hierdoor 25 punten in op zowel Norris als Piastri en heeft, met nog twee races te gaan, een goede kans om het kampioenschap te winnen. Volgens Verstappen gaat dat echter niet makkelijk worden, waarbij hij aangeeft dat Red Bull in Qatar én Abu Dhabi perfect moet presteren om zijn vijfde achtereenvolgende titel werkelijkheid te laten worden.

"In het kampioenschap zijn we qua punten nu dichterbij gekomen. Maar we zullen de race in Qatar op dezelfde manier benaderen. We bekijken het van race tot race", aldus Verstappen, voorafgaand aan de race van dit weekend.

En de een-na-laatste race van het seizoen in Qatar gaat een bijzondere worden. De FIA en Pirelli hebben namelijk een regelwijziging ingevoerd voor de GP van Qatar, waarbij coureurs dezelfde set banden slechts 25 ronden mogen gebruiken - inclusief ronden die gereden zijn in de kwalificatie en de trainingen. Volgens Pirelli-motorsportbaas Mario Isola is dat omdat het circuit de banden van de Italiaanse fabrikant opvreet.

"Sommige banden waren behoorlijk versleten, want je kon zien dat er geen rubber meer op het loopvlak zat en dat de constructie blootlag", onthulde Isola bij GPBlog, voorafgaand aan het weekend in Lusail.

"De constructie [van de band] is weliswaar bestand tegen slijtage, maar als je eroverheen rijdt, slijt hij vrij snel. Hij is niet ontworpen om op asfalt te rijden, vooral omdat ze niet al te veel vaart minderen. Het is dus duidelijk dat er een zeker risico bestaat wanneer de constructie blootligt."

Diskwalificatie dreigt

Omdat de banden dus zo snel kapot gaan, hebben de FIA en Pirelli besloten om de coureurs een maximaal aantal rondjes te laten rijden op dezelfde compound. En houden teams zich hier niet aan - door een coureur te lang door te laten rijden op een band - dan volgt er een zware straf. Volgens Isola zou dat zelfs kunnen leiden tot een diskwalificatie.

"Ik denk het wel, want de beperking staat in onze preview. In onze preview definiëren we elementen zoals minimale druk, maar dat is geen technische overtreding. Dus als een coureur de limiet aan ronden overschrijdt, wordt dat gemeld aan de stewards." Voor Red Bull en Max Verstappen is het dus belangrijk om niet dezelfde fout te maken als Norris en McLaren en een DSQ te riskeren in Qatar.

Net binnen

LAAD MEER ARTIKELEN

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties