Na de Grand Prix van Las Vegas kwam de FIA met het nieuws dat de McLaren-bolides van Oscar Piastri en Lando Norris niet door de technische keuring waren gekomen. De Britse auto's hadden te veel slijtage aan de skid blocks op de bodemplank van de auto, waardoor de stewards niks anders konden dan de McLaren-coureurs uit de competitie te halen.
Maar waarom werden Norris en Piastri überhaupt onderzocht? Tijdens de race werd duidelijk dat McLaren problemen had, aangezien Lando Norris in de laatste paar ronden van de race veel gas terugnam en meer dan tien seconden verloor op race-winnaar Max Verstappen. Volgens gerenommeerd F1-journalist Mark Hughes heeft dit gedrag van Norris de FIA gealarmeerd - maar zat er misschien een ander plan achter?
Heeft de FIA de auto's van McLaren met opzet gecontroleerd en uit de competitie gehaald, zodat het kampioenschap weer spannend zou worden? Na de race in Las Vegas had Lando Norris een voorsprong van 42 punten op Max Verstappen, waardoor hij in Qatar met gemak kampioen zou kunnen worden. Maar na de DSQ was die voorsprong gekrompen tot 24 punten en ligt de titelstrijd weer helemaal open.
Is dit allemaal een vooropgezet plan van de FIA?
In de podcast van The Sports Agents was afgelopen donderdag Zak Brown te gast, die uiteraard gevraagd werd naar de situatie binnen McLaren, na de diskwalificatie in Las Vegas. De Amerikaan onthult dat hij vanuit 'veel mensen' de vraag heeft gekregen of de FIA met opzet McLaren uit de race heeft gehaald.
Brown wil daar niet inhoudelijk op reageren, maar wil het ook zeker niet direct ontkennen. "Als ik dat zou zeggen, zou het een beetje als een excuus klinken... Dus daar wil ik niet op ingaan", zegt Brown in de podcast.
De CEO van McLaren Racing geeft daarna wel toe dat McLaren de fout in is gegaan, waardoor ze terecht gestraft zijn. Al was de straf in zijn ogen te zwaar voor de overtreding die men beging.
"Laat ik het zo zeggen: 'we hebben het verkeerd gedaan'. Ja, de regels zijn een beetje draconisch. Nee, het leverde geen prestatie op... ja, ja, maar uiteindelijk hebben we het verkeerd gedaan. De regels zijn de regels. Ik kan hier niet zitten en de regels opleggen aan de concurrentie en dan, als ze ons raken, zeggen: 'nou ja, 'een beetje dichtbij' is dichtbij genoeg'. Ik denk niet dat dat het geval is, veel mensen denken dat wel, maar ik denk niet dat dat het geval is."
Lees het artikel op de mobiele website