Red Bull Racing is niet langer de 'benchmark' in de Formule 1. Jarenlang heeft het Oostenrijkse team gedomineerd, op meerdere vlakken, maar langzaam maar zeker is de renstal uit Milton Keynes de voorsprong kwijtgeraakt. Dat werd tijdens de Grand Prix van Singapore weer pijnlijk duidelijk, toen Lando Norris met overmacht naar de overwinning snelde.
Met een voorsprong van meer dan 20 seconden kwam Lando Norris als winnaar over de streep op het Marina Bay Street Circuit. Dit gat had echter véél groter kunnen zijn, als hij in het midden van de race geen concentratiefoutjes had gemaakt en tot en met het einde was blijven pushen. In de eerste stint was de McLaren MCL38 namelijk 1.1 seconde per ronde sneller dan de Red Bull RB20 van Max Verstappen, wat ervoor zorgt dat Christian Horner een pijnlijke conclusie moet trekken.
De Red Bull-baas heeft namelijk ingezien dat het gat naar McLaren groter is dan verwacht. Dat het team uit Woking beter zou zijn in Singapore was logisch, maar meer dan een seconde per ronde? Dat deed pijn bij Red Bull, zo geeft Horner aan. In zijn ogen is Red Bull dan ook niet meer de benchmark in de koningsklasse van de autosport.
"Het gat is enorm. Er zullen veel lange nachten volgen in Milton Keynes om dat recht te trekken. We moeten echter op dit moment concluderen dat McLaren de nieuwe benchmark is", aldus Horner. De baas van Max Verstappen heeft daarnaast ook goed nieuws voor zijn stercoureur: "We begrijpen onze problemen nu en zijn hard op weg om ze op te lossen."
En Horner heeft ook nog altijd vertrouwen. Hoewel de achterstand van Red Bull op McLaren - qua racetempo - inmiddels aanzienlijk is, denkt de Brit nog altijd dat beide kampioenschappen te winnen zijn. Dat durft hij te stellen, doordat hij iedere dag alle hardwerkende medewerkers van Red Bull in de fabriek bezig ziet.
"We staan 52 punten voor met nog zes races te gaan, dus er zijn nog veel punten te behalen. We gaan hard werken om er zoveel mogelijk daarvan binnen te slepen. Ik denk dat iedereen ontzettend gemotiveerd is binnen het team. We vechten natuurlijk nog om beide kampioenschappen en er komen nu wat circuits aan waar we in het verleden goede resultaten hebben gescoord."
Lees het artikel op de mobiele website