Red Bull-teambaas Christian Horner is van mening dat de ingreep van de FIA en de F1 voor de Grand Prix van Monaco, waar het besloot om twee verplichte pitstops in te voeren, een goede beslissing was. Het pakte echter niet uit als gehoopt omdat het circuit in Monte Carlo een 'fundamenteel' probleem heeft: inhalen is gewoonweg onmogelijk.
In 2024 was de race in Monaco nóg meer een optocht dan dat het in de jaren daarvoor was geweest. Dit vanwege een rode vlag na de crash van Sergio Pérez en Kevin Magnussen in de openingsronde van de race. De overgebleven coureurs kwamen terug naar de pitstraat, waarin ze een gratis pitstop konden maken onder de rode vlag. Hierdoor hoefden ze de rest van de race niet meer naar binnen en was het treintje rijden in Monaco.
Om eenzelfde scenario in 2025 te voorkomen hadden de FIA en F1 bedacht om twee verplichte pitstops in te voeren, zodat de teams en coureurs niet als vorig jaar achter elkaar aan zouden rijden en er meer kansen zouden zijn op inhaalacties. Dit plan werkte echter totaal niet en positiewisselingen waren er amper. Toch is Christian Horner van mening dat de verandering goed uit heeft gepakt.
"Ja, ik zou zeggen dat het een verbetering was. Het was strategisch interessanter. Er zat meer spanning in, zeker beter dan wat we vorig jaar zagen, waar het gewoon een optocht was", zo begint de teambaas van Max Verstappen tegenover de internationale media in Monaco.
Echter moet de Brit toegeven dat het gewenste effect uiteindelijk uitbleef. Ook Max Verstappen kreeg daarmee te maken, die een aantal keer voorbij probeerde te gaan aan Oscar Piastri, maar daarin niet succesvol was. Dat is nou eenmaal het grote probleem van Monaco: inhalen is onmogelijk, iets wat de F1 al jaren merkt in Monte Carlo.
"Het fundamentele probleem is dat je hier niet kunt inhalen en dat je drie, vier seconden van het tempo kunt rijden. Dus dat is het fundamentele probleem. Het is circuitspecifiek, dat weten we, het staat al 72 jaar op de kalender."
Volgens een Red Bull-insider heeft het team van Verstappen hun stercoureur wellicht een podium door de neus geboord, omdat ze vergaten een tweede set harde banden mee te nemen richting de race. Daarmee had Verstappen een pitstop kunnen maken in de ronde nadat Oscar Piastri binnenkwam, waardoor ze een plekje hadden kunnen winnen - aangezien Piastri een langzame pitstop kende.
Echter was dit nu onmogelijk, omdat Verstappen alleen een extra zachte band mee had gekregen vanuit Red Bull. Maar volgens Christian Horner had dat geen verschil gemaakt, aangezien een inhaalactie op Piastri hoe dan ook niet gelukt was.
"Op een gegeven moment maakte hij [Piastri] een foutje in zijn tweede ronde na zijn pitstop, maar we zouden in het beste geval zij-aan-zij zijn gekomen. Dus besloten we om door te rijden."
Lees het artikel op de mobiele website