Red Bull-insider en aerodynamica-expert Dr. Obbs heeft op X laten weten dat hij niet snapt wat Red Bull Racing dacht, toen ze Max Verstappen een zachte band hadden gegeven voor de race in Monaco. Het was voorafgaand aan de Grand Prix duidelijk dat iedere coureur twee verplichte pitstops moest maken, waardoor bijna ieder team twee mediums of twee harde banden klaar had staan voor de race.
Dit zou ervoor zorgen dat ze op iedere situatie voorbereid waren. Ze zouden de race kunnen starten op zowel de mediums als de harde banden en gedurende de race kiezen welke band ze voor de volgende stint zouden gebruiken, zodat ze strategische opties hadden. Echter was dat bij Red Bull niet het geval, omdat zij eigenlijk te weinig banden klaar hadden staan voor Max Verstappen.
Red Bull Racing had er namelijk voor gekozen om één harde band, één medium band en één zachte band mee te nemen naar de zondag. Viervoudig F1-wereldkampioen Max Verstappen zou deze banden moeten gebruiken om een goed resultaat te behalen in de straten van Monte Carlo, maar werd door deze keuze eigenlijk dwarsgezeten. Dat meent Red Bull-insider Dr. Obbs.
Lees ook
Stewards halen hard uit naar George Russell na opzettelijke actie in Monaco
Lando Norris ergert zich aan Max Verstappen in Monaco
Verstappen had podium kunnen pakken
Volgens de aerodynamica-expert en insider van Red Bull, die vaak scoops weet te melden over het Oostenrijkse team, snapt hij niet waarom Red Bull de zachte band mee heeft genomen voor de race. Als ze Verstappen een tweede medium- of harde band hadden gegeven, had hij wellicht een podium kunnen pakken. Dit nadat Oscar Piastri een matige pitstop én out-lap kende.
Verstappen kon daar echter niet van profiteren, omdat hij dan de zachte banden onder zijn RB21 had moeten steken en die zouden het niet de gehele race volhouden, waardoor hem eigenlijk een podium door de neus is geboord door het team...
"Ik hou van mijn team. Ik ben in de eerste plaats een teamspeler, maar ik begreep de strategie dit weekend niet", zegt Dr. Obbs op zijn social media-account. "Ik vond het onlogisch om geen twee harde banden mee te nemen in de race, maar in plaats daarvan een zachte. Oké, uitstellen voor safety cars prima. Starten op de harde, oké. Maar als je een medium of een andere harde had en je had dat gat in de pitstop naar Piastri, dan had je een podium kunnen stelen. Ik vond het een vreemde eend in de bijt van een team dat normaal gesproken de strategie hoog in het vaandel heeft staan", aldus de Red Bull-insider.
I love my team.. I am a team guy first, but I didn’t understand the strategy this weekend. To not bring two hards into the race, but instead a soft made no sense to me. Ok, hang it out for safety cars fine. Start on the hard ok. But if you had a medium or another hard and you had… https://t.co/E93pcPcK4e
— Dr Obbs (@dr_obbs) May 25, 2025
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties