Volgens Fernando Alonso gaat het Formule 1-veld de komende races flink opgeschud worden. De vierde race van het seizoen is de eerste die plaatsvindt in Europa. In Azerbeidzjan zullen teams dan ook de eerste grote updates meenemen, omdat dat 'dichtbij' de fabrieken ligt.
De meeste Formule 1-teams hebben de fabriek in Groot-Brittannië gebouwd. Mercedes, Red Bull Racing, McLaren, Williams, Aston Martin en Alpine hebben hun fabriek allemaal in Engeland staan. Vier teams hebben hun hoofdkantoor op andere plekken in Europa staan: Ferrari, Haas en AlphaTauri in Italië. Alfa Romeo Sauber in Zwitserland.
Om deze reden zullen de eerste paar races in Europa van groot belang worden, omdat dit logistiek gezien de makkelijkste en goedkoopste manier is om updates naar het circuit te brengen. Volgens Fernando Alonso betekent het dan ook dat men na de Grand Prix van Azerbeidzjan en Imola een andere volgorde in het veld zal zien.
"Nu begint een interessant gedeelte van het seizoen", zegt Alonso hoopvol tegen Motorsport-Total. "Bij eerste drie races die niet in Europa waren is het lastig om updates en dergelijke mee te nemen. Vanaf nu gaan we misschien zien dat het veld wordt opgeschud van race tot race, afhankelijk van wie wanneer een update meeneemt en of die goed genoeg is", aldus de Aston Martin-coureur.
Volgens het doorgaans zéér goed geïnformeerde Auto, Motor und Sport gaat Red Bull Racing in ieder geval met een groot pakket komen in Azerbeidzjan. Het team van Max Verstappen en Sergio Pérez zal op het stratencircuit van Bakoe een flinke stap zetten met de RB19.
AMuS spreekt van een nieuwe, verbeterde vloer, waarmee Max Verstappen en Sergio Pérez veel tijd mee zullen winnen.
Waar Red Bull dus in Azerbeidzjan met een grote update komt, zou Ferrari naar verluidt een compleet nieuwe weg inslaan in Imola. Volgens Motorsport Italië gaat het team van Charles Leclerc en Carlos Sainz de 'badkuip-sidepods- verlaten en zullen zij mogelijk ook overstappen naar een design zoals de RB19.
Dit nieuws is overigens nog niet bevestigd door een andere Ferrari-bron.
Lees het artikel op de mobiele website