Het is volgens Fernando Alonso duidelijk waarom Max Verstappen dit jaar zo dominant is: hij haalt vaker 100% uit zichzelf dan de andere coureurs. Er wordt nogal eens geklaagd over de 'saaie' races dit seizoen, omdat Verstappen aan het einde toch als winnaar naar boven komt drijven.
Ook in Zandvoort wist Verstappen weer te winnen, al gebeurde er toch een hoop tijdens de race. Regen, zonneschijn, rode vlaggen... Het maakt allemaal niet uit, Max Verstappen staat aan het einde van de race op de bovenste trede van het podium. Volgens Fernando Alonso is dat ontzettend knap en krijgt de Nederlander daar niet genoeg credits voor.
"Het wordt soms onderschat wat Max bereikt. Ik denk dat het ontzettend ingewikkeld is om zo dominant te winnen in welke professionele sport dan ook. Dus om op hetzelfde niveau te zitten als hij, denk ik dat je één moet worden met je auto. Afgelopen weekend had ik het gevoel dat ik 100% was en dat ik alles heb kunnen geven van mijn capaciteiten in de auto, maar in Spa of in Oostenrijk lukte dat bijvoorbeeld niet", zo begint Alonso bij RACER.
De Spanjaard denkt dat daar het grote verschil in zit: "Ik denk dat Max op dit moment vaker die 100% aantikt dan welke coureur dan ook en daarom domineert hij."
De afgelopen negen races heeft Max Verstappen allemaal op zijn naam weten te zetten, waardoor hij het record van Sebastian Vettel geëvenaard heeft. Maar volgens de Nederlander is dat eigenlijk al begonnen in Azerbeidzjan, waar hij helemaal niet won.
Verstappen legde onlangs uit dat hij daar werd verslagen door Sergio Pérez en niet 100% was, zoals Alonso zegt dat hij zo vaak is. Maar wat hij wel deed was experimenteren met zijn auto.
"Ik heb veel geleerd van de race in Bakoe, hoe ik bepaalde dingen met de auto moet doen en hoe ik hem moet afstellen. Ik heb die race natuurlijk niet gewonnen, maar ik heb echt van alles geprobeerd en verschillende hulpmiddelen in de auto getest. Daarom was ik tijdens de race een beetje wisselvallig. Op een gegeven moment kwam ik in een goed ritme met wat ik vond, maar toen beschadigde ik mijn banden een beetje te veel. Maar ik zei: 'Oké, dat is interessant voor de volgende races. En dat heb ik in principe geïmplementeerd en het heeft me echt in elke bocht geholpen"
Lees het artikel op de mobiele website