Alexander Albon zal zondagmiddag hoogstwaarschijnlijk niet meedoen aan de Grand Prix van Brazilië, nadat de Britse Thai hard is gecrasht in de kwalificatie deze ochtend. De monteurs van Williams Racing krijgen de auto van de coureur niet op tijd gemaakt voor de race, zo klinkt uit de paddock.
Albon liet direct na de kwalificatie weten dat een deelname aan de race in São Paulo onmogelijk was, wat ook werd overgenomen door het officiële F1-account, dat dit kenbaar maakte. Maar Albon werd teruggefloten door Williams, omdat het nog helemaal niet zeker was of zijn auto inderdaad te erg beschadigd was om niet meer mee te doen. Toch zijn de monteurs er nu achtergekomen dat er geen mogelijkheid is om zijn Williams FW45 nog gerepareerd te krijgen, waardoor Max Verstappen al ten minste één coureur voor hem ziet verdwijnen.
Teamgenoot Franco Colapinto zal de race wél kunnen beginnen, maar stond hoe dan ook al achter Verstappen op de grid. Hier zal de Nederlander dus geen voordeel van ondervinden, al komt er nog meer 'goed' nieuws de kant op van de Red Bull-coureur.
Naast Albon en Colapinto, die de garage van Williams een hoop hoofdpijn hebben bezorgd, maakten ook de Aston Martin-rijders Lance Stroll en Fernando Alonso de kwalificatie niet af wegens een crash tijdens Q2 en Q3. Stroll zal vermoedelijk wel kunnen beginnen aan de race, al is er bij Aston Martin nog altijd wat twijfel. Voor Fernando Alonso ziet het er een stuk minder positief uit, waarbij Aston bijna de hoop heeft opgegeven, weten meerdere journalisten te melden.
Ook Ferrari-coureur Carlos Sainz viel uit door een crash, maar de Spanjaard hoeft niet te vrezen voor een DNS [Did Not Start]. Echter zal Sainz wel vanuit de pitstraat moeten beginnen, nadat Ferrari een nieuwe versnellingsbak en motor heeft geïntroduceerd bij de toekomstig teamgenoot van Alex Albon.
Vermoedelijk zal Max Verstappen daarmee drie plekken opschuiven op de grid, waarmee hij als veertiende moet gaan beginnen aan de race. Zijn er vanuit daar nog kansen om het podium te bereiken? Dat wordt vanaf 16:30 duidelijk!
Lees het artikel op de mobiele website