Bij Red Bull Racing is men van mening dat de FIA hen al twee dagen op rij een oor heeft aangenaaid, beide keren door te laat een beslissing te nemen. Op zaterdag kwam Haas-coureur Nico Hülkenberg stil te staan, waarna de FIA twee ronden wachtte met het uitgeven van een VSC en daarmee McLaren de kans schonk om Lando Norris en Oscar Piastri om te draaien. En op zondag voelde Red Bull zich harder 'genaaid'.
In de kwalificatie werden Max Verstappen en Sergio Pérez in Q2 uitgeschakeld, nadat Lance Stroll was gecrasht. Op zich kan de FIA daar niks aan doen, maar de manier waarop er met de rode vlag werd omgegaan, zeker wel. Bij de andere vier crashes in de kwalificatie werd er direct met de rode vlag gezwaaid, terwijl er na de crash van Stroll meer dan een halve minuut tussen zat, waardoor Verstappen zijn tijd niet meer kon verbeteren en dus in Q2 zijn Waterloo vond.
Volgens Christian Horner was dat een vreemde beslissing, wat hij bij Sky Sports F1 ook duidelijk liet merken: "We begrijpen niet waarom het zo lang duurde voordat de rode vlag tevoorschijn kwam. Het duurde 40 seconden om de rode vlag te gooien", begint de Brit. In zijn ogen is Red Bull daarmee voor de tweede dag op rij genaaid door een beslissing van de FIA: "Het is de tweede dag op rij dat we erg late meldingen hebben gehad, of het nu de VSC van gisteren was of de rode vlag van vandaag. De andere rode vlaggen waren allemaal onmiddellijk."
Lees ook
Max Verstappen moet zich mogelijk weer melden bij stewards na vroege uitschakeling in kwalificatie
Kelly Piquet haalt uit naar FIA na kwalificatie Max Verstappen in Brazilië
Helmut Marko ziet FIA verkeerde beslissing nemen
Naast Christian Horner heeft ook Helmut Marko zich uitgesproken over de situatie. Maar waar de CEO van Red Bull Racing vooral boos was om het feit dat de rode vlag te laat gezwaaid werd, meent de adviseur van het Oostenrijkse team dat de sessie helemaal niet van start had moeten gaan. Zeker nu hij ziet hoeveel auto's er zwaar beschadigd zijn door de crashes in de kwalificatie.
"We hadden een auto die snel genoeg was om vooraan mee te doen. Eerst reed Ocon in de weg en daarna hadden we de rode vlag na het ongeluk. Vijf auto's crashten, waarvan sommige zwaar beschadigd. Ik weet niet of dat de juiste beslissing was om de sessie te beginnen, maar zo is het nu eenmaal. En nu moeten we er maar van wat zien te maken."
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties