Helmut Marko gaat wat stapjes terugdoen bij Red Bull Racing

| door R. Willems

Helmut Marko zal de komende tijd wat stapjes terug gaan doen bij Red Bull Racing. Dat heeft de adviseur van het team van Max Verstappen laten weten in de Inside Line F1-podcast. Volgens Marko komt hij nu op een leeftijd waarop het tijd is om een opvolger te gaan zoeken en dat wil hij zo goed mogelijk doen, waardoor hij zijn rol bij Red Bull wat minder zal gaan uitoefenen.

Al sinds jaar en dag is Helmut Marko een gewaardeerd lid van Red Bull Racing. De Oostenrijker was een boezemvriend van Red Bull-oprichter Dietrich Mateschitz en acteerde eigenlijk als de link tussen de multimiljardair en het Formule 1-project. Over de jaren is de rol van Marko steeds belangrijker geworden, waarbij hij ook onder andere verantwoordelijk is voor het binnenhalen en opleiden van grote talenten voor het Red Bull-juniorenteam.

Zo werd Max Verstappen door Marko gecontracteerd en snel in een Formule 1-auto gezet, waardoor Verstappen zijn carrière deels aan Marko te danken heeft. Mede hierdoor is hij zo loyaal naar de Oostenrijker en dreigde hij eerder dit seizoen bij Red Bull te vertrekken, als Marko ontslagen zou worden. Maar wellicht krijgt Max binnenkort een flinke klap te verwerken, als Marko zelf besluit zijn taken neer te leggen.

De 81-jarige man uit Graz heeft namelijk aangegeven dat hij de komende tijd wat stapjes terug gaat doen om zijn opvolger te vinden, dit vanwege zijn leeftijd en het feit dat hij de komende jaren niet jonger zal worden...

"Ik word er niet jonger op. Mijn contract loopt tot 2026, maar zolang ik fysiek en mentaal in vorm ben om mijn werk te doen, ga ik door. Dat doe ik, omdat ik ervan geniet. Maar natuurlijk zal ik steeds meer stapjes terug nemen, om hopelijk een goede opvolger te vinden", aldus Marko.

Lees ook

Oog voor talent

Dat Marko op een gegeven moment stopt als adviseur zit er natuurlijk aan te komen, gezien zijn leeftijd. Maar ook het opleidingsteam van Red Bull zal een belangrijke pion gaan missen. Helmut Marko heeft een geweldig ook voor talent en wist Max Verstappen op zeer jonge leeftijd te strikken, waarna hij een jaar later de Nederlander al in een F1-bolide zette. Daar kreeg Marko veel kritiek voor, maar inmiddels heeft die keuze zich al dubbel en dwars uitbetaald.

"Verstappen was 15 jaar toen we hem contracteerden en hij was 16 toen hij zijn eerste meters op Suzuka reed [in de eerste vrije training, red.]. Suzuka is een van de meest veeleisende circuits, oude stijl, en we kregen veel kritiek, je weet wel: 'Het is gevaarlijke, zo'n jonge kerel etc.' Mede daardoor hebben ze de regels veranderd, helaas", wijst Marko op het feit dat coureurs tegenwoordig minimaal achttien jaar moeten zijn om in de F1 te mogen rijden.

"Met Max zat ik een uur, of bijna twee uur, en er zat een volwassen man in een heel jong lichaam, maar zijn visie op wat hij wilde en hoe hij dat wilde bereiken, dat was heel duidelijk. Dus voor mij was het geen risico om hem in de Formule 1-wagen te zetten. Ja, hij heeft wat ongelukken gehad, maar bijna iedereen heeft wel eens een ongeluk als hij voor het eerst in de F1 begint."

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen