Hoofdstrateeg Red Bull heeft zéér goed nieuws voor Max Verstappen

| door R. Willems

Hannah Schmitz heeft hoogstpersoonlijk de Grand Prix van Qatar gewonnen voor Red Bull Racing. Max Verstappen moest de klus op de baan natuurlijk nog klaren, maar de Britse heeft de viervoudig wereldkampioen een kans gegeven om zijn klasse te etaleren en als winnaar over de streep te komen.

Dat wist Schmitz te bereiken door Max Verstappen in de zevende ronde van de race naar binnen te roepen, toen er een safety car de baan op kwam in Qatar. Door de verplichte tweestopper van Pirelli, dat had aangegeven dat één set banden slechts 25 ronden gebruikt mochten worden, was ronde zeven dé ronde om een pitstop te maken onder een safety car of virtual safety car. Vanaf daar hoefden teams namelijk nog maar één stop te doen om de race uit te rijden.

En terwijl beide McLaren-coureurs besloten om door te rijden, haalde Hannah Schmitz de Red Bull van Verstappen binnen - wat achteraf een geweldige zet bleek. Tegenover Viaplay spreekt de hoofdstrateeg van Red Bull Racing zich uit over die keuze.

"Voor de race was dat [ronde zeven] precies het moment waarop onze safety car en virtuele safety car vensters opengingen, en dat was het plan. Dus beide auto's pitten als de safety car in ronde zeven zou verschijnen. Er is zo'n voordeel aan pitten onder een safety car als je twee stops moet maken, dat het voor ons duidelijk was dat we dat moesten doen. En ik denk dat veel mensen in de pitstraat er hetzelfde over dachten", begint de Britse.

"Maar tijdens die in-lap hoorden we natuurlijk 'Oh, McLaren blijft buiten'. Iedereen zei: 'Weet je het zeker? Weet je zeker dat je wilt pitten?' En ik zei: 'Ja, ik denk echt van wel! Ik dacht: dat is absoluut de juiste beslissing. En toen ik zag dat iedereen ook binnenkwam, dacht ik: oké, dat is prima. Hoewel dat betekende dat je helemaal geen flexibiliteit had bij de tweede pitstop, alleen het voordeel dat je zoveel tijd won."

Lees ook

Norris en Piastri zorgen voor problemen binnen McLaren

En Schmitz denkt ook te weten waarom McLaren er niet voor heeft gekozen om Oscar Piastri en Lando Norris naar binnen te halen. De tweede coureur - Norris in dit geval - zou dan te veel tijd verliezen tijdens de double stack en vanwege de 'eerlijke' regels binnen McLaren was dat voor het Britse team geen optie.

Dat is ook richting de Grand Prix van Abu Dhabi goed nieuws voor Max Verstappen, meent Schmitz. McLaren zit nu namelijk compleet in spagaat tussen hun coureurs en een keuze tussen beiden maken zal alleen maar lastiger worden. Daar kan Red Bull Racing serieus van gaan profiteren.

Op de vraag of McLaren geen beslissing durfde te nemen uit angst om de ene coureur te bevoordelen ten opzichte van de andere, antwoordde de Engelse: "Misschien. Ik denk dat ze in een heel moeilijke situatie zitten, omdat ze de coureurs natuurlijk eerlijk willen behandelen. En ik denk dat wij daar voordeel uit kunnen halen. Dus ja, ik denk dat dat moeilijk voor hen zal zijn."

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen