Italiaanse media: 'Twijfels bij Red Bull over legaliteit McLaren-bolide'

| door R. Willems

Volgens het zéér betrouwbare Autoracer.it, dat op maandag als eerste melding maakte van de aankomende FIA-regelwijziging in China, heeft weten te onthullen dat er twijfels zijn binnen het Red Bull Racing-kamp. Dit keer zijn de twijfels niet gericht op de auto van Max Verstappen, die afgelopen jaar moeilijk te begrijpen was, maar op de legaliteit van de McLaren-bolide.

In 2024 heeft Red Bull al meerdere klachten ingediend bij de FIA, als het gaat om de auto van het team uit Woking. Zo was de renstal van Max Verstappen niet blij met de manier waarop de voor- en achtervleugel door kon buigen op de MCL38 [iets wat binnenkort aangepakt gaat worden door de FIA], waren ze van mening dat een gat in de remtrommel zorgde voor een betere luchtstroom in de banden én had Red Bull het idee dat McLaren water in de banden deed, zodat de temperatuur op het juiste niveau gehouden kon worden.

De laatste twee aantijgingen vanuit Red Bull werden al vrij snel afgewimpeld door de FIA, maar de twijfels zijn inmiddels weer terug bij het Oostenrijkse team, zo schrijft het Italiaans medium. De manier waarop McLaren domineerde tijdens de Grand Prix van Australië is daar de reden van.

Lees ook

Gebrek aan bandenslijtage

De bandenslijtage van de MCL39, of beter gezegd het gebrek daaraan, heeft Red Bull Racing doen vermoeden dat er toch iets niet klopt aan de auto van Lando Norris en Oscar Piastri. Het gemak waarmee de McLaren de banden op temperatuur brengt, zonder ze buitensporig te verslijten is iets waar het team uit Milton Keynes met het hoofd niet bij kan.

Christian Horner heeft al laten weten dat hij dit een 'heel vreemd' fenomeen vindt en nu blijkt dat ook de rest van het Red Bull-team twijfelt over de legaliteit van de MCL39. Het Papaya-team zou in de ogen van Red Bull een aantal technische trucs toepassen op het gebied van bandenmanagement, die in het grijze gebied zitten. Daarmee zouden ze een grote voorsprong hebben op de rest van het veld - wat ook in de racepace duidelijk naar voren kwam.

De achtervleugel van McLaren gaat aankomend weekend aangepakt worden door de FIA, maar er zijn op dit moment geen indicaties dat het bestuursorgaan ook gaat onderzoeken waar het voordeel in bandenmanagement vandaan komt bij het Britse team. De verdenkingen van Red Bull zullen op dit moment dus niet omgezet worden in een onderzoek.

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen