De afgelopen jaren heeft Charles Leclerc onwijs veel indruk gemaakt op Formule 1-analisten van over de hele wereld. Vooral aan het begin van vorig seizoen leek de Monegask helemaal klaar om een gooi te doen naar de wereldtitel. Maar al snel kwam daar de realisatie dat Max Verstappen en Red Bull Racing een maatje te groot waren.
Veel fans en kenners vonden dat Ferrari vorig jaar de reden was dat Leclerc geen kampioen kon worden. Door fouten aan de pitmuur, problemen met de betrouwbaarheid en een slechte ontwikkeling van de auto was dat voor het grootste gedeelte ook waarheid. Maar Charles Leclerc had daar zelf ook een aandeel in.
Leclerc crashte in Imola en Frankrijk compleet door zijn eigen fout, wat toen nog wel begrijpelijk was, omdat het zijn eerste kans was op een titel en de druk binnen Ferrari immens was. Maar dit seizoen blijft Leclerc veel fouten maken.
In Australië stuurde hij te vroeg in op Lance Stroll waardoor hij uit de race lag, in Azerbeidzjan knalde hij in de muur tijdens de kwalificatie en in Miami vond Leclerc de muur zelfs twee keer. Volgens Martin Brundle moet het nu eens afgelopen zijn met die crashes van de Monegask.
"Leclerc moet echt stoppen met het crashen van zijn auto, het houdt hemzelf én het team tegen. Er zijn altijd gevolgen na zijn incidenten tijdens een raceweekend. Hij had bijvoorbeeld een nieuwe vloer nodig na de crash in de kwalificatie, wat er misschien voor heeft gezorgd dat hij geen balans meer had in zijn auto op de zondag", begint Brundle in zijn column voor Sky Sports.
Dat Leclerc erg snel is op het circuit staat buiten kijf, maar Brundle is wel van mening dat de Ferrari-coureur moet gaan leren om zijn auto heel te houden. Hij moet de leider worden van het Italiaanse team, niet de man die ze het meeste geld kost.
"Hij is ongelofelijk snel en toegewijd, dus hij kan het zich veroorloven om een klein deel daarvan in te ruilen en te zorgen dat hij een beter raceweekend heeft. Dat zorgt uiteindelijk voor een beter seizoen. Hij moet het team naar hogere hoogtes leiden en de reparatiewerkplaats niet zo bezig houden", aldus de Brit.
Lees het artikel op de mobiele website