McLaren-coureur Lando Norris en Max Verstappen hebben dit weekend flink kunnen lachen om de Red Bull RB19. In 2023 is het Oostenrijkse team dominant geweest, tot we in Singapore kwamen. Daar lukte het ze niet om de juiste afstelling te vinden, waarbij vooral de snelheid over één ronde vies tegenviel.
In de kwalificatie kwam Max Verstappen niet verder dan een elfde plek, terwijl Sergio Pérez het moest doen met de dertiende startplaats. Op zondag was het resultaat een stuk beter - P5 voor Verstappen en P8 voor Pérez - maar voor de standaarden van Red Bull in 2023 was het een dramatisch weekend.
Vanuit de helikopterbeelden was al te zien hoeveel onstabiliteit er in de RB19 zat tijdens de kwalificatieruns, maar volgens Lando Norris was het op de on-board beelden nog veel erger. Dat liet de Brit weten na de race in Singapore. De McLaren-coureur geeft aan dat hij op zaterdag, samen met Max Verstappen, on-board beelden had bekeken van de Red Bull op het Marina Bay Street Circuit en dat ze daar beiden flink om moesten lachen.
"Ik weet niet waar ze dit weekend last van hadden, maar toen ik gisteren [zaterdag] naar zijn on-boards keek, moest ik lachen omdat ik nog nooit zo'n slechte auto had gezien. Max heeft er ook flink om gelachen", laat Norris weten in Singapore, waar hij als tweede eindigde.
Maar Norris verwacht niet dat Red Bull in Japan ook zo slecht zal zijn. "Volgend weekend staan ze weer waar ze horen te staan. We zullen het gaan zien, volgend weekend, maar ik denk dat ze dan waarschijnlijk weer bovenaan staan."
Hiermee deelt Norris de mening van Max Verstappen, die een verontrustend bericht had voor zijn concurrenten.
Waar Lando Norris niet weet wat er mis is gegaan met de RB19 in Singapore, denkt Lewis Hamilton het wel te weten. De zevenvoudig wereldkampioen verwacht dat Red Bull al zoveel bezig is met de 2024-auto, dat de huidige bolide daaronder is komen te lijden.
"Als je erover nadenkt, denk ik dat ze gestopt zijn met het ontwikkelen [van de RB19]. Ze kunnen minder tijd doorbrengen in de windtunnel, dus ze gebruiken dit jaar de tijd die ze nog hebben voor de auto van 2024."
Lees het artikel op de mobiele website