Het rijgedrag van Lando Norris tijdens de laatste paar ronden van de Grand Prix van Las Vegas hebben ervoor gezorgd dat de FIA onderzoek is gaan doen naar zijn auto - en die van teamgenoot Oscar Piastri. Gedurende de race in het Amerikaanse gok-walhalla kon Norris het tempo van racewinnaar Max Verstappen redelijk volgen, tot de laatste vijf ronden van de race.
Op de radio kreeg Verstappen te horen dat Norris een probleem aan het managen was, en dit was ook duidelijk te zien aan de rondetijden van de Brit. De McLaren-coureur verloor iedere ronde enkele seconden op Verstappen en ook de coureurs achter Norris liepen hard op hem in. Over de radio was er weinig radioverkeer tussen Norris en zijn race-engineer, wat deze zaak nog vreemder maakte.
En volgens Mark Hughes, gerenommeerd Formule 1-journalist, heeft dit rijgedrag van Norris ervoor gezorgd dat de FIA onderzoek is gaan doen naar de auto van de elfvoudig Grand Prix-winnaar. Het bestuursorgaan vermoedde dat er iets mis was met de MCL39 van Norris, waardoor hij zich de laatste paar ronden zo vreemd gedroeg in Vegas. Aan de hand van dit rijgedrag heeft FIA-afgevaardigde Jo Bauer een bezoek gebracht aan de McLaren-garage en is hij onderzoek gaan doen naar de auto's van Norris en Piastri.
Nadat Jo Bauer onderzoek is gaan doen naar de auto van Norris, kwam hij er al snel achter dat er iets niet klopte met de bodemplank op zijn MCLaren MCL39. Dit verwees hij dan ook naar de stewards, die uiteindelijk besloten om Norris én Piastri te diskwalificeren. En daar is het is het gedrag van Norris oorzaak van.
"Norris' uitgebreide lift en coasten [eerder van je gas af en de auto uit laten lopen richting een bocht, red.] tegen het einde van de race alarmeerde duidelijk de FIA en zijn auto en de zustermaclaren van Piastri werden uitgekozen voor plankmetingen", schrijft Hughes voor het blad MotorSport.
"Die [de plank, red.] op de auto van Norris bleek zowel aan de voor- als achterkant rechts onder het minimum te zijn. Die van Piastri was iets minder versleten – maar nog steeds onder het minimum – aan de rechterkant en bovendien op het meetpunt linksvoor. De planken van de overige auto's in de top 10 werden vervolgens gecontroleerd en bleken in orde te zijn."
Lees het artikel op de mobiele website