Lewis Hamilton verkiest Zandvoort boven Miami: 'Zal altijd speciaal blijven'

| door I. van den Berg

Mercedes-coureur Lewis Hamilton heeft in zijn Formule 1-loopbaan op heel wat circuits gereden. Hierdoor weet de Brit een beetje welke circuits er wel of juist niet zijn geschikt voor de Formule 1. Ook geeft Hamilton aan op welke circuits hij het liefst rijdt.

Hamilton heeft in zijn tijd als Formule 1-coureur op 31 verschillende plekken op het podium gestaan. Hiermee heeft de Britse coureur een record in handen. Geen enkele Formule 1-coureur eindigde namelijk op zoveel verschillende circuits op het podium.

In november kan de man uit Stevenage daar een nieuw circuit aan toevoegen. Dan wordt namelijk de inaugurele Grand Prix van Las Vegas verreden. Het wordt echter afwachten of Mercedes tegen die tijd voor podia kan vechten. Vooralsnog komt de Duitse formatie namelijk flink wat tijd tekort op de kop van het veld.

Lees ook

Verandering is goed

Door de enorme expansiedrift van Liberty Media en de FOM (Formula One Management) komen er over de hele wereld steeds meer races bij. Neem Las Vegas, Miami en Qatar als voorbeeld. Door deze nieuwe races komen oude, historische races echter te verdwijnen.

Zo verdween de Grand Prix van Frankrijk na 2022 van de kalender en lijkt de Grand Prix van België in 2024 niet meer verreden te worden. Gevraagd naar deze verandering geeft Hamilton aan dat hij de nieuwe richting van de Formule 1 een goede vindt, maar dat hij het liefste rijdt op historische circuits zoals Hongarije en Zandvoort.

Lees ook

"Ik vind die verandering in de Formule 1 mooi", begint de Brit in gesprek met het Franse AutoHebdo. "Hierdoor zien we als coureurs alle delen van de wereld. Natuurlijk hou ik van oude circuits en ik zal ook altijd de voorkeur geven aan oude, historische circuits. Echter, over 20 of 30 jaar zullen kinderen Miami misschien als historische race zien, maar voor ons is alles nog vrij nieuw. De oude klassiekers zoals Hongarije, Silverstone en Zandvoort zullen voor nu speciaal blijven voor mij."

Lees ook

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen