Maakt Red Bull gebruik van een illegale ophanging? 'Dan winnen ze het kampioenschap'

| door R. Willems

De Red Bull Racing RB19 was dominant tijdens de eerste vijf races van 2023 en er wordt veel gesproken over de DRS van Max Verstappen en Sergio Pérez. Red Bull zou onwijs veel tijd winnen op de rechte stukken, maar ligt daar daadwerkelijk het voordeel?

Volgens Motorsport.com is dat niet het geval. Het is een feit dat de RB19 sneller is op de rechte stukken dan alle andere teams en ook met de DRS-vleugel open wordt er meer snelheid gevonden dan de andere auto's dat doen, maar dit is niet de reden voor de dominantie.

Red Bull Racing heeft namelijk een geweldige ophanging weten te bouwen voor dit seizoen, waardoor de auto laag aan de grond kan rijden en dus het meeste downforce kan genereren, zonder de toevoeging van drag.

Maar is die ophanging van helemaal legaal? Het hoofd van de aerodynamische afdeling van Haas, Juan Molina, heeft het namelijk ineens over een actieve ophanging als hij het over de dominantie van Red Bull heeft. De Spanjaard, die tussen 2011 en 2018 werkzaam was bij Red Bull Racing, zegt daarna dat hij niet denkt dat iemand het heeft... Maar áls iemand het zou hebben, zouden ze direct het kampioenschap winnen.

"Als je denkt aan actieve ophanging - en ik zeg niet dat iemand het heeft -, maar als je het zou hebben, zou je waarschijnlijk het kampioenschap winnen. Dit omdat je de auto in de specifieke manier kan ontwikkelen", begint Molina.

Lees ook

Teams gaan Red Bull kopiëren

Volgens Molina zal het dan ook niet lang duren voor de teams allemaal richting de ophanging van Red Bull gaan, omdat zij op dit moment de benchmark zijn.

"Daarom denken we dat als je begrijpt wat je auto doet, of waar je je auto kan plaatsen, je performance kan vinden. Je zal zien dat teams die richting op gaan en proberen te begrijpen hoe ze de auto zo laag mogelijk kunnen plaatsen en hoe ze het stuiteren kunnen vermijden."

De Spanjaard verwacht alleen niet dat Red Bull zomaar ingehaald is: "Als dat makkelijk zou zijn, zou iedereen rijden waar Red Bull dat nu doet", aldus de hoofd aerodynamica van Haas.

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen