Op dit moment is er niemand die ook maar in de buurt kan komen van Max Verstappen. De Nederlander wint alles wat los en vast zit in de Formule 1 en staat inmiddels op 58 overwinningen, waardoor hij steeds dichterbij het aantal zeges van Michael Schumacher komt. Hoe blijft Verstappen zichzelf motiveren?
In China liet de Red Bull-coureur wederom zien dat er op dit moment geen maat op hem staat. Tijdens de Sprint wist hij een gat van 13 seconden naar P2 te trekken in slechts tien ronden, waarna hij dat kunstje in de race op zondag herhaalde. Voor de eerste safety car-periode was zijn voorsprong op Sergio Pérez 20 seconden en in de laatste vijftien rondjes wist hij Lando Norris op bijna 14 seconden achterstand te zetten. Het liet zien hoe dominant Verstappen op dit moment is.
Als de Nederlander bij Sky Sports F1 voor de camera verschijnt, wordt hem dan ook gevraagd hoe hij zichzelf gemotiveerd houdt, als er geen enkele uitdaging komt vanuit zijn concurrentie. Volgens Max is dat heel simpel: hij is zijn eigen concurrent.
"Niemand is perfect, maar ik had een goed weekend", begint Verstappen. "Concurreer ik tegen mezelf? Ja, maar het punt is dat ik altijd een competitie met mezelf heb. Ik ben mijn eigen tegenstander. Dat is hoe ik ben opgegroeid en dat is wat mijn vader me altijd vertelde: 'Je moet altijd naar jezelf kijken en wat je beter moet doen. Het is dus niet zo dat ik aan eenhoorns of wat dan ook denk als ik aan de leiding ga. Elke keer probeer ik me te verbeteren en na te denken wat ik beter kan doen, hoe ik mijn houding kan verbeteren", aldus Verstappen.
Voor Verstappen is het dus niet lastig om gemotiveerd te blijven, aangezien hij zichzelf constant uitdaagt om beter te worden. Dat werd ook duidelijk na de Sprint in China, waar hij als winnaar over de streep kwam, maar niet tevreden was over zijn RB20. Mede daarom heeft hij de afstelling aangepast voorafgaand aan de kwalificatie, wat hem enorm hielp in de race.
"Natuurlijk kijk ik naar de tijden en de voorsprong die ik heb, maar ik wil mezelf verbeteren. Daarom was ik na de Sprint niet tevreden met de auto, ondanks dat ik een goede voorsprong had, dus we hebben veranderingen aangebracht om te proberen sneller te zijn en dat was ik nu ook. Dat maakt mijn leven makkelijker."
Lees het artikel op de mobiele website