Red Bull Racing heeft de afgelopen jaren wat mensen af moeten staan aan concurrenten. Onder andere Dan Fallows en Rob Marshall zijn vertrokken naar Aston Martin en McLaren, nadat zij een beter aanbod hadden ontvangen vanuit de rivalen van het Oostenrijkse team. Volgens Max Verstappen hoort dat bij de Formule 1.
Ook in 2024 zijn er geruchten over vertrekkende engineers bij Red Bull. Volgens de BBC zou er zelfs al een akkoord zijn tussen Ferrari en Pierre Waché, de technisch directeur van Red Bull Racing. De Fransman zou 'al onderweg zijn' naar Ferrari. Als Waché daadwerkelijk zou vertrekken bij het team van Max Verstappen, zou dat een groot gemis zijn, aangezien hij samen met Adrian Newey grotendeels verantwoordelijk is voor het succes van Red Bull in de afgelopen seizoenen.
Maar volgens Max Verstappen is het heel normaal dat dit soort geruchten opduiken bij het team dat de laatste wereldkampioenschappen gewonnen heeft. Als je het goed doet, wil iedereen je personeel hebben. Dat hoort nou eenmaal bij de Formule 1, aldus de Nederlander.
"Zoiets gebeurt wel vaker, vooral als je het goed doet. Natuurlijk hebben we nu ook ons eigen motorprogramma en daarvoor halen we ook mensen weg bij andere teams. Dat is en blijft een ding in de Formule 1. Het is ook niet iets waarvan ik denk 'oh shit, wat gebeurt hier'. Nee, het is eigenlijk heel standaard in de Formule 1", zo onthulde Max bij Motorsport.com.
Verstappen grapte daarna dat hij heeft gesproken met de engineers die betrokken zijn bij deze geruchten en ze heeft verteld dat hij ze niet zomaar weg laat gaan. Met een grote glimlach op zijn gezicht zegt Max: "Absoluut, ik zei 'je moet blijven en ik weet waar je woont haha'."
Ook het feit dat een aantal teambazen zich hebben uitgelaten over het onderzoek naar Christian Horner, is onderdeel van de Formule 1. Zak Brown en Toto Wolff spraken zich uit over de zaak van Horner en over wat dat betekende voor de koningsklasse van de autosport en volgens Max is dat vooral om druk te leggen op Red Bull Racing. Die tactiek wordt door alle teams gebruikt.
"Dat is een constante tactiek, eentje die altijd wordt gebruikt. Dat geldt niet alleen voor dit verhaal, maar is altijd al zo geweest en is typisch Formule 1. Deze dingen zijn honderd procent typisch Formule 1."
De drievoudig wereldkampioen geeft ook eerlijk toe dat als deze situatie zich af zou spelen bij een ander team, Red Bull Racing er ook van zou profiteren: "Ja. Je probeert altijd je eigen voordeel uit iets te halen en je probeert altijd mensen van andere teams aan te trekken. Dat is heel logisch"
Lees het artikel op de mobiele website