Olav Mol onthult hét trucje van McLaren: 'Dat is echt significant anders'

| door R. Willems

Het is volgens Olav Mol geen wonder dat McLaren zo goed presteert in het 2025 Formule 1-seizoen. Het team van Lando Norris en Oscar Piastri heeft een grote voorsprong op de rest van het veld - groter dan het in Japan leek - en dat heeft volgens Mol vooral te maken met de voorwielophanging van de renstal uit Woking.

Velen kijken naar de bewegende voor- en achtervleugel van McLaren, waarbij eerstgenoemde tijdens de Grand Prix van Spanje verboden zal worden, maar volgens Mol moet men naar een ander onderdeel kijken, om het échte trucje van de MCL39 te vinden. De voorophanging is in de ogen van de Ziggo Sport-commentator zó radicaal anders dan bij de concurrenten, dat McLaren daarin een grote voorsprong heeft gevonden.

"McLaren heeft een andere voorwielophanging dan de rest. Maar echt significant anders. Kijk even mee. De bovenkant is McLaren en de voorwielophanging, aan de onderkant Ferrari", begint Mol aan de hand van foto's in het Ziggo Sport Race Café [beelden zijn hieronder te bekijken].

"Als je de geel gekleurde wishbone ziet... Moet je kijken hoe ontzettend laag die bij McLaren op het chassis zit. En hoe hoog die bij Ferrari zit. Die van Ferrari is vrij normaal, maar McLaren heeft dit gedaan zodat ze vrijere lucht hebben, die de sidepod in kan en daarna naar allemaal andere dingen kan gaan."

"Maar als ook kijkt naar die bovenste groene bij McLaren, die hebben ze gewoon aerodynamisch gemaakt. Wat je bij Ferrari ziet is vrij standaard. Nou, zullen ze bij Ferrari wel denken: dat willen wij ook! Ga dit dus maar eens even implementeren. Dat gaat dus niet, omdat het concept zo anders is", aldus Mol.

"Daarom heb ik het meegenomen. Dit geeft aan dat het deel waar McLaren zo goed op is, de voorbanden, te maken heeft met het 'duiken' van de auto bij het aanremmen. Omdat daar die enorme lange, gele stang zit. Die houdt dat veel makkelijker tegen."

Lees ook

Ook Red Bull kan hier niks aan doen

Als presentator Chris Zeegers aan Olav Mol vraagt of Red Bull alleen kan strijden met McLaren door de eigen auto door te ontwikkelen of dat ze dit kunnen implementeren op de RB21 van Max Verstappen, is de Bloemendaler duidelijk: "Ga maar eens tegen de ingenieurs van Red Bull zeggen: Kijk eens wat die Mol laat zien bij die Stamtafel met z'n gelul, dat gaan we proberen!' Dan zeggen die engineers: 'Is goed, kom over een maand of drie maar terug, want dan kunnen we eens kijken wat we gaan doen.'"

"Want ze moeten alles [veranderen.] Als je daar iets verandert, verandert er achter ook wat. Alles zit aan elkaar geknoopt in een F1-auto en dat maakt het zó complex", sluit Mol af.

Bekijk de onthulling van Olav Mol van het trucje bij McLaren hieronder:

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen