F1 Nieuws

Optreden Max Verstappen in Japan baart George Russell grote zorgen

max red bull japan mclaren
BSR Agency
F1 Nieuws

Optreden Max Verstappen in Japan baart George Russell grote zorgen

max red bull japan mclaren
BSR Agency

Tijdens de Grand Prix van Japan heeft Max Verstappen aangetoond dat hij de beste coureur van het veld is, door de snellere McLaren-bolides de gehele race achter zich te houden. Op de zaterdag wist hij een magistrale ronde neer te zetten, waarmee hij poleposition trainde, waarna hij deze positie niet meer heeft afgestaan.

Lando Norris en Oscar Piastri hadden de betere auto, maar konden er niet voor zorgen dat zij de race voor Verstappen eindigden. Telkens als zij het tempo verhoogden, kon Max dat matchen en maakte hij duidelijk dat er niks te halen viel voor McLaren op Suzuka. Een onwijs knappe prestatie van Verstappen, maar het heeft ook een beetje een vertekend beeld gegeven.

De Red Bull-coureur heeft veel lof ontvangen voor zijn optreden en men is blij dat iemand McLaren af heeft kunnen stoppen, na de sterke seizoensstart van het Britse team. Maar hoeveel daarvan is daadwerkelijk te danken aan Verstappen? Volgens George Russell hadden de Pirelli-banden er ook grote invloed op, waarbij de coureur in vrije lucht 'koning' was.

Hoeveel sneller was McLaren?

Dit zorgde ervoor dat coureurs allemaal het tempo moesten aanhouden van degene voor hen, wat betekent dat McLaren hetzelfde tempo als Max Verstappen moest rijden. George Russell vraagt zich nu af: wat was er gebeurd als Verstappen daar niet had gereden? Hoeveel sneller waren Lando Norris en Oscar Piastri dan gegaan? Het is een vraag die hem flink bezighoudt.

"Uiteindelijk kon je maar zo snel gaan als de coureur voor je. Dat zag je bij McLaren, zij waren hetzelfde als Verstappen. Als ze voor lagen, waren ze dan één tiende sneller of vijf tienden sneller?", vraagt Russell zich hardop af, die eerder in het seizoen al liet weten dat McLaren beide titels al gewonnen heeft.

Kritiek op Pirelli

Het is ook niet de eerste klacht van Russell over de Pirelli-banden, tijdens het raceweekend in Japan. Direct na de race liet de Mercedes-coureur - die als vijfde eindigde op Suzuka - weten dat de race saai was door het feit dat de Italiaanse bandenleverancier te harde banden had geleverd voor de race.

"Inhalen was te moeilijk, want deze banden waren veel te hard voor het nieuwe asfalt, net als in China. Daardoor werd het een simpele één-stopper. Hopelijk reageert Pirelli snel. Ik weet dat het moeilijk is om de bandenkeuze op korte termijn te veranderen, maar voor alle races met zacht asfalt moeten we minstens één stap zachter gaan om het racen en de strategie te bevorderen."

Net binnen

LAAD MEER ARTIKELEN

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties