Formule 1-commentator Olav Mol heeft George Russell een enorme fout zien maken tijdens de Grand Prix van Monaco. Bij Race Café De Stamtafel wordt het dramaweekend van Mercedes in het prinsendom besproken.
De ellende voor Mercedes begon op de zaterdag al, met Kimi Antonelli die in Q1 de muur vond en Russell die niet veel later zijn auto aan de kant moest parkeren met pech. Nadat op Imola de beide Ferrari's niet in Q3 te vinden waren, was de beurt nu aan het raceteam van Toto Wolff.
De Oostenrijkse teambaas kwam na de race op zondag, die ook erg droevig verliep voor Mercedes, met een wel heel opmerkelijke verklaring voor het slechte verloop van de race. Volgens hem waren ze namelijk vergeten dat er twee verplichte pitstops gemaakt moesten worden, zo verklaart Robert Doornbos, die de woorden van Wolff niet kan geloven.
"In de Duitse media werd gesproken over het slechtste raceweekend voor Mercedes ooit. Michael Schumacher en Nico Rosberg werden volgens mij ooit dertiende en zestiende en nu waren ze elfde en achttiende. En dan wisten ze ook niet meer dat ze twee pitstops moesten maken. Het was voor hun natuurlijk echt een drama. Zij zijn de grootste verliezers van het Grand Prix-weekend in Monaco", aldus Doornbos.
Doordat Russell constant achter een uiterst trage Carlos Sainz zat, raakte de Brit zodanig geïrriteerd dat hij de Spanjaard afsneed om de plek over te nemen. Renger van der Zande kan zich wel vinden in de frustratie van Russell. "Hij dacht op een gegeven moment: als jullie niks bedenken achter de pitmuur, dan doe ik het wel. Ik snij die chicane af en ze bekijken het maar. Zorg maar dat je het oplost", zo blikt Van der Zande terug op de acties van de Mercedes-rijder.
Mol vond de impulsieve actie van Russell een behoorlijke blunder. "Hij maakt een gigantische denkfout. Want daardoor ga je de wedstrijdleiding op scherp zetten en dat vind ik een gemis aan intelligentie, want de minimale straf die ze uit mogen delen is vijf seconden. Maar ze kunnen ook gewoon een drive-through of een stop-and-go geven. Als je dan heel groot in die auto zit en je krijgt hem vervolgens om je oren, dan ben je gewoon een sufferd", aldus Mol.
Lees het artikel op de mobiele website