Alpine-adviseur Flavio Briatore heeft in gesprek met de Italiaanse sportkrant Corriere dela Sera laten weten dat er niets waar is van de claims dat hij opzettelijk een van zijn coureur heeft laten crashen om zo een F1-race te winnen.
Daarbij gaat het uiteraard om misschien wel het meest spraakmakende schandaal in de geschiedenis van de Formule 1 ooit: 'Crashgate'. Tijdens de Grand Prix van Singapore in 2008 zette toenmalig Renault-coureur Nelson Piquet junior zijn R28 opzettelijk in de muur bij het uitkomen van bocht zeventien om op die manier een safety car naar buiten te laten komen.
Daarmee kreeg de vroeg gestopte Fernando Alonso, Piquets teamgenoot op dat moment, een groot voordeel in de schoot geworpen. Hij reed namelijk ineens op een vijfde plaats en zou later in de race zelfs de leiding pakken, nadat hij eerder in de wedstrijd nog 80 seconden achter raceleider Felipe Massa reed. Uiteindelijk won Alonso de race, voornamelijk door de 'gelukkige' safety car...
Piquet junior, die een contract kreeg voor het 2009-seizoen, naar verluidt vanwege zijn rol in het Crashgate-schandaal, maar later uit het team van Renault werd gezet door Briatore vanwege magere resultaten, trad naar buiten met het verhaal. "Als je op het juiste moment crasht, kan dat alles veranderen", zei Briatore tegen Piquet jr., zo claimde de Braziliaan.
Briatore, zeventien jaar na dato, ontkend dat hij ooit met Piquet junior heeft gesproken over Crashgate. "Hij en ik hebben nooit met elkaar gesproken", zei Briatore in gesprek met de Italiaanse sportkrant Corriere dela Sera. Toen hem werd gevraagd of hij ooit met Piquet junior spreekt, antwoordde Briatore: "Nee, dat interesseert me niet. Ik sprak zelfs niet veel met hem toen hij voor mij reed."
Om zijn onschuld te bewijzen, wees Briatore naar het feit dat zijn levenslange schorsing van de FIA, die hij kreeg van de autosportbond vanwege zijn rol in het Crashgate-schandaal, nietig werd verklaard door de Franse rechter. "De Franse rechtbank heeft het door de FIA opgelegde verbod nietig verklaard en mij een symbolische schadevergoeding toegekend." Die was 15.000 euro, terwijl Briatore eigenlijk 1 miljoen euro eiste van de FIA.
Lees het artikel op de mobiele website