Red Bull Racing-teambaas Christian Horner heeft uitgelegd waarom Max Verstappen in de slotfase van de Spaanse GP op de harde band is gezet. De Nederlander zag zijn podiumplek verdampen na de opmerkelijke call van het Oostenrijkse raceteam, waardoor een hoop vragen over zijn gebleven bij de fans van Verstappen.
Verstappens race eindigde zondag in mineur nadat Kimi Antonelli's safety car-situatie zorgde voor een complete opschudding. De Nederlander werd voor de vierde keer naar binnen gehaald om vervolgens op de harde band te worden gezet. Dat was volgens race-engineer Gianpiero Lambiase de enige optie en teambaas Christian Horner verdedigt die keuze nu.
"De safety car kwam waarschijnlijk op het slechtst mogelijke moment wat betreft onze strategie", begint Horner. "We stonden voor de keuze: blijf je buiten op acht ronden oude, zwaar gepushte zachte banden, waardoor je bij de herstart zou worden opgegeten, en het zag ernaar uit dat er nog ongeveer tien raceronden over zouden zijn."
In de ogen van Horner - en die van de strategische afdeling van Red Bull - waren verse harde banden beter dan versleten zacht rubber:"Helaas was de enige set banden die we beschikbaar hadden een nieuwe set harde banden. Ons gevoel zei dat een nieuwe set hards beter was dan een acht ronden oude, zwaar verouderde set softs. Je wilt niet op die set banden blijven rijden omdat je weet dat iedereen een verse set heeft."
Lees ook
George Russell steunt oproep om Max Verstappen te diskwalificeren
Straf Max Verstappen zorgt voor historische uitslag Red Bull Racing
Furieus
De keuze pakte zeer ongelukkig uit, want Verstappen werd op zijn harde band alsnog ingehaald door Charles Leclerc en ook George Russell kreeg een mogelijkheid om de Nederlander in te halen, al deed hij dat wel met zijn ellenbogen naar buiten. Verstappen en Russell raakten elkaar licht in de eerste bocht, waardoor de Nederlander ervoor koos om van de baan te rijden, om vervolgens vóór de auto van Russell te belanden.
Schorsing
Verstappen werd daarop geopperd om de plek terug te geven, wat voor een furieuze Red Bull-rijder zorgde. De Nederlander gaf de plek terug aan Russell, maar koos er daarna voor om hem aan te tikken bij het ingaan van bocht vijf. De actie van Verstappen heeft hem een tijdstraf van tien seconden opgeleverd en ook drie strafpunten op zijn racelicentie, waardoor hij nog maar één punt is verwijderd van een schorsing. Een overzicht van al zijn strafpunten is hier te lezen.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties