Uitslag derde vrije training F1 Grand Prix Italië 2025

| door R. Willems

Na de vrije trainingen op vrijdag, waar Red Bull Racing veel beter voor de dag kwam dan velen hadden verwacht - incluis Red Bull zelf - was het op zaterdag tijd voor de laatste trainingssessie van het weekend. De coureurs hadden allemaal nog eenmaal de kans om hun auto's zo goed mogelijk af te stellen voor de kwalificatie en de race op het iconische Autodromo Nazionale Monza.

Op vrijdag waren de ogen vooral gericht op de Ferrari-coureurs, die voor hun thuispubliek natuurlijk wilden laten zien dat ze dit weekend een goede auto mee hebben genomen, zoals ook in 2024 het geval was. Dat jaar won Charles Leclerc de race, nadat hij lange tijd op de harde band reed en daarmee de McLarens van Oscar Piastri en Lando Norris voorbleef.

Men was benieuwd of de Ferrari's dat ook dit jaar konden bewerkstelligen en op vrijdag was het gevoel bij Lewis Hamilton en Leclerc ook vrij positief. Echter gold dat ook voor Max Verstappen en Red Bull Racing, dat vooral op racesnelheid dicht in de buurt kwam van de McLarens - die ook dit weekend natuurlijk weer sterk zijn.

Of McLaren niet had zitten 'sandbaggen' zou tijdens de derde vrije training bekend worden, als de teams de motoren wat opschroeven, iets wat op de vrijdag normaliter niet gebeurd. En tijdens de VT3 op Monza werd direct duidelijk dat de snelheid van Verstappen en Red Bull geen eenmalig kunstje was.

Red Bull snel uit de startblokken

Ook in de derde vrije training begon Red Bull Racing sterk. Yuki Tsunoda wist aan het begin van de sessie een tijdje bovenaan te staan, door de beste tijd tot dan toe te rijden op de harde band. Teamgenoot Max Verstappen bleef het eerste kwartier in de garage staan, maar toen hij eenmaal naar buiten kwam, ging ook hij direct naar de snelste tijd - weliswaar op de zachte banden.

Charles Leclerc en Lewis Hamilton konden Verstappen volgen en bleven bij hem in de buurt, maar de McLarens konden niet aan de tijd van Verstappen komen. Ook zij stonden op de harde band, maar Tsunoda wist een betere tijd te noteren dan zowel Piastri als Norris in het eerste deel van de training.

Lees ook

Akkefietje met Ocon

Waar de tijden van Verstappen makkelijk leken te komen in het eerste halfuur van de sessie, was zijn relatie met Esteban Ocon niet zo positief. De Nederlander had het gevoel dat hij werd opgehouden door de Haas-coureur in zijn tweede snelle ronde, waardoor hij besloot om zijn voormalig aartsrivaal dwars te zitten in de eerste sector van de volgende ronde.

Ocon werd ingehaald in de eerste bocht, terwijl de Fransman net zelf aanzette voor zijn poging een snelle ronde neer te zetten, waarna hij ook in de Curva Grande geen weg voorbij Verstappen vond, die rigoureus de deur dichtgooide voor Ocon. Op de radio liet Max daarna duidelijk weten wat hij van de Haas-coureur vond, waarbij zijn bericht niet bepaald lovend was...

Snelle rondes aan het einde van de sessie

Na een wat rustigere periode in VT3, waarin eigelijk alleen de Ferrari's en de Williams-coureurs snelle rondes aan het rijden waren, kwam de rest van het veld weer naar buiten voor de laatste snelle rondes van de sessie. Lando Norris en Oscar Piastri schroefden voor het eerst de zachte banden onder hun McLaren in de derde training, waarna ze de jacht op Max Verstappen inzetten.

En in die jacht bleek vooral Norris een sterke ronde neer te kunnen zetten. De Brit, op dit moment tweede in het kampioenschap, ging naar een tijd van 1:19.331 in zijn eerste run op de softs, waarmee hij drieënhalf tiende sneller was dan Verstappen, die zijn eerste poging niet wist te verbeteren en direct de pitstraat weer opzocht. Even later kwam de Limburger weer naar buiten, waarin hij iets verbeterde, maar alsnog bijna twee tienden tekort kwam op Norris.

Echter wisten daarna alleen Oscar Piastri en Charles Leclerc sneller te gaan dan Verstappen, nadat de Ferrari's in hun eerste run geen indruk konden maken. Hamilton eindigde op de zesde positie, terwijl Leclerc in zijn eerste poging niet verder kwam dan P9, met een groot moment in de tweede Lesmo, waar hij bijna zijn Ferrari SF-25 afschreef.

In zijn tweede run ging de Monegask een stuk beter en kwam hij op 0.021 seconde van Norris, waardoor er vier teams lijken te zijn die meestrijden om de poleposition. McLaren, Ferrari, Red Bull Racing en Mercedes gaan bepalen wie er vooraan het veld gaat starten in Monza, later vandaag...

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen