De eerste vrije training voor de Grand Prix van Groot-Brittannië zit er alweer op. De sessie begon op een Circuit Silverstone waar erg weinig grip lag, nadat er 's nachts een typisch Engelse bui over de baan geraasd had. Dat zorgde ervoor dat de rondes in het begin niet al te hoog lagen, waarbij de meeste coureurs op de harde band als eerst naar buiten gingen.
Op Silverstone waren er meerdere coureurs die weer eens mochten ruiken aan de Formule 1. Vier rijders stapten in een F1-bolide, waarbij er één totaal nieuw was. Franco Colapinto, Formule 2-coureur en onderdeel van het Williams-opleidingsteam, verving Logan Sargeant in VT1, als onderdeel van het Young Driver Programme. Bij Alpine gebeurde hetzelfde, waar Jack Doohan plaatsnam in de auto van Pierre Gasly, terwijl kersvers Haas-coureur Oliver Bearman Kevin Magnussen verving. Ook bij Red Bull Racing was er een rijderswissel, aangezien Isack Hadjar het stoeltje van Sergio Pérez overnam en samen met Max Verstappen de RB20 mocht afstellen voor de rest van het weekend.
Maar deze jonge coureurs kregen aan het begin van de sessie niet al te veel kansen om de auto te testen, aangezien Yuki Tsunoda al snel voor de rode vlag zorgde. De Japanner verloor de grip over zijn Visa Cash App RB-01 en belandde in het grind in Luffield. Hierdoor lag de sessie een aantal minuten stil en moest Tsunoda toezien hoe zijn auto werd weggetakeld.
Toen de rode vlag-periode was afgelopen gingen er direct veel coureurs naar buiten, omdat ze allemaal hun nieuwe onderdelen wilden testen. Er zijn namelijk een hoop teams die updates mee hebben genomen naar Silverstone, waaronder ook Red Bull Racing. Zij hopen hiermee een gat te slaan met McLaren, dat in de laatste weken enorme stappen heeft gemaakt en inmiddels de snelste auto van het veld lijkt te hebben.
Maar in de eerste ronden op de harde banden leken deze updates nog niet het gewenste effect te hebben, aangezien George Russell en Lewis Hamilton allebei sneller waren in de Mercedes. Pas toen Verstappen de medium band onder zijn RB20 schroefde, wist hij het Mercedes-duo achter zich te houden, al schaalde dat niet veel. Russell was slechts negen honderdste langzamer dan Max op hetzelfde rubber, terwijl Lando Norris, Lance Stroll en Oscar Piastri alle drie sneller gingen dan Verstappen. Zij deden dat overigens wel op de zachte band.
Aan het einde van de training, toen er hier en daar wat druppels op het asfalt vielen, moest Piastri zijn McLaren wel bij de ingang van de pitstraat parkeren, met een vermoedelijk hydraulisch probleem. Er hoefde geen rode vlag gezwaaid te worden, waardoor de sessie wel onder groen uitgereden werd en de coureurs hun raceruns af konden maken. Daarin lagen McLaren, Red Bull en Mercedes wederom erg dicht bij elkaar, wat betekent dat de rest van het weekend hoogstwaarschijnlijk spektakel op gaat leveren.
Lees het artikel op de mobiele website