McLaren-coureur Lando Norris heeft de Grand Prix van Australië op zijn naam geschreven. Daarmee is de eerste race van het nieuwe seizoen een feit. Achter Norris kwamen Max Verstappen en George Russell als tweede en derde over de streep.
Door flinke regenval voorafgaand aan de start van de race, begonnen de coureurs op de intermediate-banden aan de race. Door het natte asfalt verloor Visa Cash App Racing Bulls-coureur Isack Hadjar in de formatieronde bij het uitkomen van de eerste bocht de controle over zijn auto. Voor de Fransman was zijn eerste Formule 1-race dus al voorbij na slechts één bocht.
Door de gestrande bolide van Hadjar werd de start van de Grand Prix met tien minuten uitgesteld. Bij de tweede start van de race was het polesitter Lando Norris die de leiding van de wedstrijd in handen nam. Achter Norris waren het Max Verstappen en Oscar Piastri die de top drie compleet maakten. Verstappen had een plekje gewonnen bij de start van de race ten opzichte van thuisheld Piastri.
De race kwam na een redelijk rustige start echter niet verder dan de eerste sector. Alpine-debutant Jack Doohan verloor namelijk de controle over zijn bolide en zorgde voor een safety car. Vervolgens was het Williams-piloot Carlos Sainz die zijn auto verloor achter de safety car. Over de boordradio vertelde de Spanjaard dat hij ineens een piek in vermogen kreeg en daardoor de controle over zijn wagen verloor.
Door alle tumult werd de race enkele rondes achter de safety car verreden. Bij de herstart van de race was het Norris die de leiding in handen wist te houden. Achter Norris bleef de pikorde nagenoeg gelijk. Naarmate de race vorderde, kroop Piastri steeds verder naar de versnellingsbak van Verstappens RB21 toe. Mede met behulp van een open DRS-vleugel wist Piastri een weg naar Verstappen te vinden.
Na een rondenlang fluctuerend steekspel tussen de top drie, was het Verstappen die een eerste foutje maakte. Bij het aanremmen voor bocht elf was het de viervoudig wereldkampioen die zijn linker voorwiel blokkeerde en kortstondig rechtdoor schoot. Daardoor lag de weg open voor Piastri, die daardoor opschoof naar P2.
Na zijn foutje in bocht elf en de inhaalactie van Piastri viel Verstappen ver terug. Per ronde verloor de Nederlander tot wel twee seconden op de twee papaya-oranje bolides voor hem. Over de boordradio was Verstappen te horen met klachten over de staat van zijn banden.
Ver voor Verstappen was er een gevecht om de leiding in de wedstrijd tussen de twee McLaren-coureurs. Daarbij was Piastri lange tijd de snellere van de twee rijders, maar uiteindelijk kwam er over de boordradio een oproep aan de man uit Melbourne om zijn positie te behouden en teamgenoot Norris dus niet aan te vallen.
In ronde 34 van de wedstrijd kwam er opnieuw een safety car-situatie, de tweede van de race. Aston Martin-coureur Fernando Alonso verloor uitkomen bocht zeven namelijk de controle over zijn wagen en kwam hard in de betonnen muur naast de baan terecht. Door Alonso's crash doken nagenoeg alle coureurs naar binnen voor een switch naar de droogweerbanden.
Na bijna tien rondes achter de safety car te hebben gereden, werd de race hervat. Bij de herstart was het opnieuw Norris die de leiding behield. Achter Norris waren het opnieuw Pitasri en Verstappen op de plekken twee en drie. Enkele rondes later kwam het echter opnieuw met bakken uit de hemel en kwam er flink wat chaos op de baan.
Eerst schoten de beide McLarens van de baan in sector drie en pakte Verstappen de leiding in de wedstrijd. Waar er meerdere rijders direct naar binnen doken voor een switch naar natweerbanden, bleef Verstappen buiten. Aanvankelijk leek die gok te werken, maar al snel bleek dat Verstappen toch naar binnen moest voor natweerbanden.
Na Verstappens stop bleek echter dat Sauber-coureur Gabriel Bortoleto en Red Bull-coureur Liam Lawson de muur hadden geraakt en er dus een safety car naar buiten reed. Hierdoor had Norris de leiding, die hij was verloren na zijn vroege switch naar intermediates, in de wedstrijd terug, met Verstappen op P2.
Bij de herstart van de race was het Norris die voor de zoveelste keer de leiding behield, met achter zich Verstappen en George Russell. Toen Verstappen zich wist los te rijden bij Russell kon hij de aanval openen op Norris. Na enkele rondes in de versnellingsbak van de Brit te hebben gezeten, kon Verstappen zich geen weg langs de McLaren-auto van Norris banen.
Daarmee heeft Norris de Grand Prix van Australië op zijn naam geschreven en heeft hij de leiding in het WK gepakt. Verstappen is met een tweede plaats zijn koppositie in het WK, die hij al sinds de Grand Prix van Frankrijk in 2022, meer dan 1000 dagen geleden, in handen had.
Lees het artikel op de mobiele website