Nadat de vrijdag in Australië moeizaam was verlopen voor Red Bull Racing heeft het Oostenrijkse team een poging gedaan om de zaken te herstellen. In de derde vrije training kregen Max Verstappen en zijn team de kans om nog éénmaal te proberen het maximale uit het materiaal te halen, zodat het eerste raceweekend van het seizoen niet in mineur gaat eindigen.
Het gevoel vanuit de testdagen werd op de vrijdag in Melbourne bevestigd: Red Bull Racing is op dit moment te langzaam om mee te kunnen strijden met teams als McLaren en Ferrari. Ook Mercedes lijkt op dit moment een maatje te groot voor het team uit Milton Keynes en dat is even slikken voor Verstappen, die voor het eerst in drie seizoenen tijd niet als favoriet aan een seizoen begint.
De eerste twee vrije trainingen verliepen moeizaam voor de viervoudig wereldkampioen, terwijl McLaren, Ferrari en Mercedes juist een goed gevoel overhielden aan hun testrondjes met het nieuwe materiaal. Het zorgt ervoor dat de stemming binnen Red Bull niet optimaal is, maar wellicht kan een goed resultaat in de derde vrije training daar verandering in brengen.
Lees ook
Helmut Marko bevestigt geruchten over Max Verstappen en Adrian Newey
Red Bull woedend op FIA, maar heeft slecht nieuws voor concurrentie: 'Dit is in Max' voordeel'
Laatste training voor de kwalificatie
In de laatste training voor de kwalificatie in Australië heeft Verstappen getracht zijn RB21 nog eenmaal aan te passen, in de hoop dat hij wat meer grip zou hebben op het Albert Park Street Circuit. Aan het begin van de sessie werd direct duidelijk dat Red Bull een ander gezicht zou laten zien dan op de vrijdag. Vanaf het eerste moment was de RB21 van Verstappen veel stabieler en kon hij direct aanzetten, wat ook in de rondetijden duidelijk werd.
Maar voordat er écht hard gereden werd in VT3 zorgde Haas-coureur Oliver Bearman weer voor een rode vlag-situatie. De Brit zette zijn bolide in het grind, nadat hij tijdens de eerste training ook al een crash had veroorzaakt, wat ervoor zorgde dat hij VT2 aan zich voorbij moest laten gaan. Bearman gaat zijn eerste weekend als full-time coureur dus in met minimale ervaring, door twee momenten in de trainingen.
Verstappen doet wat terug
Waar Oliver Bearman het dus lastig had, wist Max Verstappen vriend en vijand te verbazen en veel betere rondetijden te rijden dan hij in de eerste twee vrije trainingen deed. De Limburger reed het grootste deel van de derde vrije training aan de voorkant van het veld, waarbij hij acht rondjes op rij reed op een set zachte banden, terwijl de buitentemperatuur opliep tot boven de dertig graden. Het Pirelli-rubber hield het echter vol onder de bolide van Verstappen, die coureurs als Lando Norris, Charles Leclerc en George Russell lange tijd voor bleef.
Uiteindelijk moest Verstappen toezien hoe Oscar Piastri en George Russell aan het einde van de sessie nipt sneller waren, maar dat was puur en alleen door het feit dat Max zelf een foutje maakte in het derde gedeelte van zijn laatste snelle rondje. Had de Nederlander dat niet gedaan, was hij hoogstwaarschijnlijk de snelste van de baan geweest - een complete verandering ten opzichte van de deprimerende vertoning op de vrijdag.
Onder andere Lando Norris en Lewis Hamilton konden niet in de buurt komen van de tijd van Verstappen, aangezien zij te veel foutjes maakten in hun snelle rondjes. Ook Red Bull-teamgenoot Liam Lawson kwam niet in het spel voor. Hij moest het grootste gedeelte van de training in de garage uitzitten, nadat er een probleem was ontdekt aan zijn Red Bull RB21.

Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties