De eerste vrije training voor de Grand Prix van Las Vegas was een bevestiging van wat velen al verwacht hadden: McLaren gaat het lastig hebben op het stratencircuit in Nevada. Het team van Lando Norris en Oscar Piastri kwam vooral in de kwalificatieruns tekort op de concurrentie, terwijl het in racepace wél vooraan het veld te zien was.
In de snelle rondes hadden Norris en Piastri echter ontzettend veel moeite om de McLaren MCL39 onder controle te houden. Zo schoot Norris meerdere keren rechtdoor en raakte hij met de rechterkant van zijn bolide de muur, waarna hij naar binnen moest komen om de vloer te inspecteren. Zijn rondetijden in de snelle rondes zijn niet geweldig, maar in racepace is er niemand die kan tippen aan de MCL39 - wat slecht nieuws is voor zondag.
Vooraan het veld eindigde Charles Leclerc op P1, met een verrassende tweede plaats voor Alexander Albon. Max Verstappen eindigt op P4 en zag voor het eerst in lange tijd teamgenoot Yuki Tsunoda voor hem eindigen. Dit gebeurde voor het laatst in Azerbeidzjan, tijdens VT1 aldaar, waarna Max de race met een Grand Slam wist te winnen. Het belooft veel goeds voor de tweede training in Vegas
Om 05:00 Nederlandse tijd [20:00 in Las Vegas] begon de sessie, welke nogal rustig van start ging. De meeste coureurs besloten de eerste vijf minuten lekker in de garage te blijven, waarna het veld langzaamaan naar buiten kwam. De reden voor de langzame start was een kleine regenbui voor de start van VT2 - waar sommige coureurs al bang voor waren.
Aan het begin van de sessie, tijdens de eerste paar rondes, begon Max Verstappen erg sterk op zijn medium banden. De Limburger wist de snelste tijd neer te zetten in zijn eerste snelle ronde, waarmee hij George Russell versloeg. Maar hoe langer de sessie duurde, hoe verder de Red Bull-coureur wegzakte.
In tegenstelling tot VT1 wist McLaren wel direct vooraan mee te strijden in de tweede sessie. Daarnaast waren ook Ferrari, Mercedes en Alpine [in de handen van Pierre Gasly] ontzettend snel. Hierdoor zakte Verstappen, na zijn rondes, direct weg buiten de top tien, waarna hij pas na bijna een half uur weer in de top drie van het veld terug te vinden was - op het moment dat de rondetijden alsmaar verder zakten.
Iets meer dan een half uur voor het einde van de sessie besloten de coureurs de switch te maken nar de zachte banden, maar die bleek niet zo makkelijk te activeren als de medium band. Veel rijders hadden moeite met het zachte rubber aan het begin van hun rondes en moesten dan ook meerdere opwarmrondjes rijden om de softs aan de gang te krijgen.
Een onverwachte rode vlag, welke zonder duidelijke reden werd gezwaaid, hielp hierin uiteraard niet mee. Uiteindelijk bleek de sessie stilgelegd te zijn door een loszittende putdeksel, waar Las Vegas ook in 2023 last van had. Toen zorgde dit voor een enorme crash van Carlos Sainz, wiens Ferrari total-loss werd verklaard.
De sessie lag een kwartier stil, waarna de coureurs weer terug de baan op mochten. Dit duurde echter niet lang, aangezien de training twee minuten later wéér werd stilgelegd. Dit keer voorgoed, aangezien de rijder niet terug de baan op mochten. Het zorgde voor de volgende uitslag:
Lees het artikel op de mobiele website