Bij Red Bull Racing leek het lek boven te zijn, toen Max Verstappen en Sergio Pérez na de Grand Prix van Azerbeidzjan zo positief waren over de Red Bull RB20. Hoewel er geen geweldig resultaat geboekt werd: Verstappen werd vijfde en Pérez viel in de slotfase uit door een crash met Carlos Sainz, heerste er wel een goed gevoel binnen het Oostenrijkse team.
Dit omdat de auto van Verstappen en Pérez zich veel beter en betrouwbaar gedroeg, iets wat de afgelopen maanden eigenlijk amper voorkwam. Er werd dan ook voorzichtig gehoopt dat het in Singapore beter zou gaan dan ze na de GP van Italië hadden gedacht, maar op vrijdag kwamen ze van een koude kermis thuis. De RB20 van Verstappen bleek lange na niet opgewassen te zijn tegen de snelheid van de McLarens en Ferrari's, wat ervoor zorgde dat de Nederlander niet verder kwam dan een vijftiende plaats in de tweede vrije training.
Hierdoor moest Helmut Marko de noodklok luiden en gaf hij aan dat er veel werk aan de winkel was voor het Oostenrijkse team. De adviseur had niet verwacht dat ze zo ver achter de concurrentie zouden staan en gaf te kennen dat niks werkte aan de auto van Max.
Na de vrije trainingen in Singapore kwam Peter Windsor met een analysevideo op zijn YouTube-kanaal, waarin hij duidelijk maakte dat de situatie bij Red Bull Racing erg zorgwekkend was. De snelheid van de RB20 was bij lange na niet goed genoeg, maar het lijkt er ook op dat Red Bull helemaal geen idee heeft waar het probleem precies zit. De ene keer lijkt het euvel te zijn opgelost, maar de andere keer is het weer helemaal niks.
Dat is volgens Windsor wellicht het gevolg van het vertrek van Adrian Newey, die zich vanaf 1 maart 2025 aan gaat sluiten bij Aston Martin. De meesterontwerper kondigde onlangs aan dat hij een nieuwe werkgever had, terwijl hij nog altijd onder contract staat bij Red Bull. Dit zorgde voor wat verwarring bij het Oostenrijkse team en in het Ziggo Sport Race Café werd zelfs geopperd dat Newey niet eens meer welkom was in de fabriek in Milton Keynes.
Deze hele situatie heeft de ingenieurs bij Red Bull niet onberoerd gelaten en dat is nu te merken aan de resultaten van het team. Volgens Windsor is het vertrek van Newey toch een flinke klap geweest voor het team, zeker op de manier waarop het is gegaan.
"Het is interessant om te zien hoe Red Bull dit weekend voor de dag gaat komen en of ze nog wat weten te maken van deze situatie. Het lijkt een onmogelijke taak te gaan worden", zegt Windsor over de Grand Prix van Singapore. "Ik heb met een aantal jongens bij Red Bull gesproken en ik ben echt geschrokken van de manier waarop Adrian Newey is vertrokken. Veel van de jongens die ik sprak zeiden: 'Ik heb hem sinds Miami niet meer gesproken.' Hij is met de noorderzon vertrokken en niemand weet waarom. Waarom heeft hij Red Bull achter zich gelaten om bij het team van Stroll te gaan werken? Het lijkt allemaal een vreemde keuze te zijn", geeft de Brit aan.
Voor Red Bull Racing komt er nu een belangrijke periode aan, meent Windsor, die in het verleden samenwerkte met Newey bij het Williams F1-team. De ingenieurs in Milton Keynes moeten leren om te werken zonder de houvast van de aanwezigheid van Newey en dat zorgt op dit moment voor een 'zorgwekkende' situatie.
"Red Bull moet leren om zonder Newey te werken. Het is een geoliede machine, dus je zou zeggen dat dat zou moeten kunnen, maar dit is wel het zorgwekkendste moment dat we in deze hele saga hebben meegemaakt. In Baku kan je nog zeggen dat Max het gevoel had dat het probleem van de auto opgelost was en dat het vanaf nu weer beter zou moeten gaan, maar ze hebben het hier weer extreem lastig."
Lees het artikel op de mobiele website