Zak Brown heeft bericht voor Red Bull na verbannen McLaren-achtervleugel: 'Er zijn twee manieren om te winnen'

| door R. Willems

McLaren heeft van de FIA te horen gekregen dat de achtervleugel, die tijdens de Grand Prix van Azerbeidzjan werd gebruikt door Lando Norris en Oscar Piastri, niet langer is toegestaan in de Formule 1. Door een slim trucje wist McLaren een eigen DRS-systeem te ontwikkelen, waarbij ze niet eens binnen een seconde van een voorganger hoefden te zitten.

Normaliter gaat een achtervleugel alleen open als een auto binnen een seconde achter zijn voorganger zit én zich in de DRS-zone bevindt. Maar bij McLaren wisten ze dat te omzeilen, door de DRS-flap wat te laten buigen onder hoge snelheid. Boven de 270 kilometer per uur gingen de flappen wat uit elkaar staan, waardoor er minder luchtweerstand was en de MCL38 harder op de rechte stukken kon rijden, zonder enig downforce-verlies te lijden in de bochten.

Een slim trucje van McLaren, maar volgens de FIA nu illegaal bevonden. Het bestuursorgaan werd erop gewezen door Red Bull, die dit jaar voor de derde keer een klacht tegen McLaren hebben ingediend. Dit is voor het eerst dat de FIA ze ook daadwerkelijk in het gelijk stelt, maar de Oostenrijkers willen ook nog dat de voorvleugel van het team van Lando Norris aangepakt wordt. Op dit moment valt het nog binnen de reglementen, meent ook Red Bull-baas Christian Horner, maar helemaal volgens de regels is het niet.

Zak Brown heeft bericht voor Red Bull

Als Zak Brown door Martin Brundle op Sky Sports geconfronteerd wordt met deze uitspraken van Christian Horner, laat de McLaren-CEO weten dat hij Horner helemaal gelijk geeft. Het valt op dit moment inderdaad binnen de reglementen!

"Hij heeft gelijk. Het is goedgekeurd door de FIA. Die Formule 1-ingenieurs zijn heel slim, ook Red Bull heeft de afgelopen tien jaar geweldige raceauto's gehad", zo begint Brown. "Het heeft de test doorstaan. Goed van ons team dat ze met iets komen dat hoge prestaties levert. Het heeft elke test doorstaan. Het is slimme techniek. De FIA vindt het prima, dus het is business as usual."

Lees ook

Red Bull probeert McLaren af te stoppen

En dat Red Bull heeft geprobeerd om bij de FIA te klagen over de vleugels van McLaren, is volgens de Amerikaan helemaal niet vreemd. Dat hoort nou eenmaal bij de Formule 1 en dat is een manier om succesvol te worden, al doet McLaren dat liever door sneller te zijn dan de rest.

"Het is onvermijdelijk, nu we aan de leiding gaan in het kampioenschap, dat iedereen naar onze auto kijkt en zegt 'daar houden we niet van'. Dat is de aard van het spel. Er zijn twee manieren om te winnen - sneller gaan of de anderen afremmen. Het is geweldig voor het kampioenschap. We staan vooraan. Er zijn dingen die goed werken op onze raceauto. Alle anderen zullen proberen te versnellen en ons tegelijkertijd af te remmen."

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen