Mark Hughes, een gerenommeerd Formule 1-journalist, heeft in een artikel voor The Race laten weten waardoor Max Verstappen bijna vier tienden van een seconde verloor op Lando Norris, die zaterdag pole position klokte voor de Grand Prix van Australië.
Voor Verstappen zal een derde plek voor de Grand Prix van zondag als een hele overwinning voelen. De Nederlander vertelde na de twee vrijdagtrainingen bij Viaplay namelijk nog dat het behalen van Q3 misschien niet zou lukken. Ook vertelde Verstappen dat het behalen van de tweede startrij, zoals Red Bull-topman Helmut Marko het maximaal haalbare van de RB21 inschatte, niet mogelijk zou zijn.
Na enkele grote wijzigingen voor de derde en laatste vrije training heeft Verstappen echter geflikt wat hij een dag eerder nog onmogelijk achtte: op de tweede startrij starten achter de beide McLaren-bolides. Toch had er mogelijk meer in gezeten voor Verstappen, want Hughes laat weten dat Verstappen tot aan bocht elf op koers lag om pole position te klokken voor de Grand Prix van Australië.
Vanaf bocht elf verloor Verstappen echter een hoop tijd op Norris en teamgenoot Oscar Piastri. Dat heeft volgens Hughes allemaal te maken met de tractie van Verstappens RB21 in de derde en laatste sector. Gedurende het weekend hebben meerdere coureurs moeite gehad met het niet oververhitten van hun achterbanden, zo ook de beide McLaren-coureurs.
"De Red Bull (van Verstappen, red.) had op dat moment (aanremmen voor bocht elf, red.) een voorsprong van 0,266 seconde op Norris. De Ferrari zat er slechts 0,074 seconde achter. Maar met die opeenvolging van drie tractieverslindende langzame bochten aan het einde van de ronde, aan het einde waarvan Verstappen en Leclerc respectievelijk 0,385s en 0,659s achter lagen op Norris' pole, was hun uitdaging samen met de grip van hun achterbanden ingestort. Ze waren niet bestand tegen de eisen van die snelle bochten zoals de goed rijdende McLaren dat wel was", aldus Hughes in een artikel van The Race.
Lees het artikel op de mobiele website