Sergio Pérez zal de laatste vijftien rondjes van de Grand Prix van Brazilië in 2023 niet snel vergeten. De Mexicaan was op weg naar een podium, nadat hij vanaf de negende plek van start moest gaan, maar hij werd in zijn opmars dwarsgezeten door Fernando Alonso.
In zijn Aston Martin wist hij Pérez rondenlang achter zich te houden in een geweldig gevecht. Keer op keer trapte Pérez in het trucje van Alonso, waarbij hij andere lijnen reed om ervoor te zorgen dat Checo in de vuile lucht kwam en daardoor niet genoeg downforce had om goed uit een bocht te komen. Tegenover Auto, Motor und Sport legt Alonso uit wat zijn tactiek was.
"Soms reed ik een wijdere lijn en soms een krappere lijn, om hem maar geen idee te geven wat de beste lijn voor mij was. Hij probeerde telkens het tegenovergestelde van mij te doen, maar daardoor reed hij constant in de vuile lucht", begint de tweevoudig wereldkampioen.
"Als je voor iemand rijdt, heb je meer downforce. Checo moest dealen met de turbulentie die ik creëerde en daardoor had hij het moeilijk om mij te volgen, zeker in bochten 10, 11 en 12. Ik moest er gewoon voor zorgen dat ik geen enkele fout maakte en dat ik genoeg batterij had voor op het rechte stuk. Daardoor had ik telkens het voordeel op het rechte stuk", aldus Alonso.
Pérez trapte dus telkens in het trucje van Fernando Alonso, maar één keer wist hij wel een goede exit te hebben uit bocht 12, waardoor hij een aanval kon wagen op het rechte stuk. Hij ging eraan voorbij, maar werd een ronde later weer ingehaald. Bij beide acties kwamen de coureurs erg dicht bij elkaar en dat kan je niet bij iedere piloot doen, meent Pérez.
Hij en Alonso zijn goed genoeg om zo dicht bij elkaar te racen, maar met andere coureurs was het misschien anders afgelopen: "Het was een geweldig gevecht met Fernando. Ik denk niet dat je met veel coureurs dit soort manoeuvres kunnen uitvoeren. Het was echt spannend van het begin tot het einde en het was super leuk. Ik had veel plezier. Uiteindelijk behaalde hij het podium, maar zo gaat dat in de sport."
Lees het artikel op de mobiele website