Red Bull-adviseur Helmut Marko kan niet begrijpen dat de voorsprong van Max Verstappen en Sergio Pérez zo groot was in Bahrein. De Oostenrijker dacht dat Ferrari en Mercedes hun achterstand in de winter goed zouden maken.
Max Verstappen kwam in Bahrein over de streep om de overwinning te claimen met teamgenoot Sergio Pérez twaalf seconden achter hem. De eerste non Red Bull-auto - de Aston Martin AMR23 van Fernando Alonso - kwam pas na 38 seconden over de finishlijn. De voorsprong van Red Bull was over de winter groter geworden.
Dit had Helmut Marko van tevoren nooit durven dromen. De voormalig rechterhand van Dietrich Mateschitz, die zich afgelopen week zorgelijk uitliet over de nieuwe Red Bull-CEO, had gedacht dat Ferrari en Mercedes hun problemen van 2022 achter zich zouden laten. Maar niets bleek minder waar.
Volgens Marko zijn de problemen bij Ferrari en Mercedes makkelijk te duiden. De SF-23 van Charles Leclerc en Carlos Sainz heeft op dit moment de beste motor, maar het concept van het team uit Maranello zorgt ervoor dat de (achter)banden oproken.
"We gingen ervan uit dat Ferrari en Mercedes hun zwakke punten zouden verbeteren. Bij Ferrari zie je dat de topsnelheid duidelijk verbeterd is, maar de bandenslijtage is juist verslechterd! Dat is zó belangrijk in de Formule 1", aldus Marko bij Formel1.de.
Ook Mercedes heeft de W14 nog niet op orde. De Red Bull-adviseur meent dat dit nog steeds te maken heeft met porpoising: "Bij Mercedes is de auto nog zo hobbelig als vorig jaar. Op de korte termijn gaan ze daar geen oplossing voor vinden", lacht Marko in zijn vuistje.
Hoewel Max Verstappen een dominante overwinning pakte in Bahrein ging nog zeker niet alles even goed bij Red Bull Racing. Een voormalig ingenieur van Honda heeft laten weten dat de problemen bij de RB19 van Verstappen groter waren dan hij zelf deed voordoen.
Lees het artikel op de mobiele website