Max Verstappen heeft de afgelopen jaren ontzettend veel successen geboekt met Red Bull Racing. De Nederlander wist in 2021, 2022, 2023 én 2024 het wereldkampioenschap te winnen, waarbij hij in 2022 en 2023 ook de constructeurstitel met het Oostenrijkse team won. En vooral in 2023 was Verstappen zó dominant, dat hij in zijn eentje beter was dan alle andere teams.
In 2023, het jaar waarin de Limburger 19 van de 22 races wist te winnen, had Max Verstappen in zijn eentje meer punten dan de nummer twee in het kampioenschap. Dat klinkt logisch, aangezien hij dat jaar de titel had veroverd, maar het gaat hierbij om het tweede team. Verstappen scoorde als coureur meer dan ieder ander team dat jaar had weten te presteren...
Niemand kon in die periode in de buurt komen van Verstappen, die onwijs domineerde met zijn auto's. Echter heeft de Limburger nu duidelijk gemaakt dat die auto's helemaal niet zijn afgesteld op zijn wensen. In de afgelopen jaren hebben veel teamgenoten van Verstappen moeten wijken, omdat zij niet mee konden komen met de snelheid van de viervoudig wereldkampioen - waar Red Bull vaak de schuld van heeft gekregen.
Pierre Gasly, Alex Albon, Sergio Pérez, Liam Lawson en Yuki Tsunoda. Niemand kon/kan in de buurt komen van Verstappen en heeft daardoor het zitje weer af moeten staan aan de volgende coureur. Volgens velen is dit de schuld van Red Bull, omdat zij de auto afstemmen op de wensen van Max Verstappen - wat duidelijk wordt aan het feit dat coureurs als Gasly en Albon bij een ander team wél presteren - maar dat is volgens Verstappen zelf grote onzin.
In gesprek met Chris Harris op het YouTube-kanaal van Ford Performance laat de Nederlander weten dat de Red Bull-auto's helemaal niet zijn afgestemd op zijn wensen en eisen. In tegendeel zelfs: hoe hij moet rijden met de bolides van Red Bull is helemaal niet de manier waarop hij wil racen, echter is het wel de snelste wijze op het circuit.
"Ik pas me gewoon aan aan wat ik heb. Het is niet wat ik leuk vind, maar het is gewoon wat ik heb. Dus ik moet proberen ermee te rijden, want dat is de snelste manier om het circuit te ronden, maar het is niet wat ik persoonlijk zou willen", maakt Verstappen duidelijk. "Ik zou graag andere onderdelen op de auto willen hebben."
Toen hem werd gevraagd of hij daarom blij is als de wereld zijn prestaties toejuicht, zei de coureur: "Natuurlijk, maar ik doe het niet om de mensen te laten zien wat ik kan. Ik doe het omdat ik de beste wil zijn voor mezelf."
"In die zin ben ik nogal een perfectionist, het is nooit goed genoeg en als ik natuurlijk uit de auto kan stappen en tegen mezelf kan zeggen 'dat is goed genoeg', dan is het nooit goed genoeg, maar wel behoorlijk goed."
Lees het artikel op de mobiele website