Red Bull Racing en Max Verstappen leken een geweldige start te hebben gemaakt aan het 2023 Formule 1-seizoen, na de overwinning van de Nederlander in Bahrein. Maar een voormalig Honda-ingenieur wist al te melden dat er een groot probleem was bij het Oostenrijkse team.
Dat probleem in Bahrein had te maken met de elektronica in de RB19 wat ervoor zorgde dat de versnellingsbak complicaties vertoonde. Hierdoor moest het team van Verstappen de krachtbron terugschroeven vanaf de tweede ronde, waardoor het probleem verholpen kon worden en Max een DNF bespaard werd.
Maar in Saoedi-Arabië ging het alsnog mis voor Verstappen. Tijdens de tweede kwalificatiesessie in Jeddah ging de aandrijfas kapot na bocht 10, waardoor hij zijn weg niet kon vervolgen. Dat heeft Red Bull Racing bekend gemaakt.
Door het probleem met zijn aandrijfas zal Verstappen achterin het veld van start moeten gaan. De Red Bull-coureur zal de Grand Prix van Saoedi-Arabië aanvangen vanaf de vijftiende positie, terwijl Leclerc een tien plaatsen gridstraf krijgt voor het vervangen van zijn volledige krachtbron.
De Monegask heeft zijn derde Control Electronics van het seizoen gebruikt, terwijl er slecht twee toegestaan zijn zonder straffen. Ongetwijfeld zal Leclerc in de rest van het seizoen nog vaker achteraan moeten starten.
Lees het artikel op de mobiele website