Uitslag eerste vrije training F1 Grand Prix Hongarije 2025

| door R. Willems

Het laatste raceweekend voor de 2025 Formule 1-zomerstop is van start gegaan. Op de Hungaroring werken de F1-coureurs de eerste vrije training af voor de Grand Prix van Hongarije, waarna de fabrieken drie weken op slot gaan. Echter gaan de teams tot die tijd zo hard mogelijk aan de slag om de laatste race van de eerste seizoenshelft zo goed mogelijk af te sluiten.

Toch geldt dat niet voor iedere coureur... Slechts achttien full-time F1-rijders verschijnen aan de start van de eerste vrije training in Hongarije. Bij Sauber rijdt Paul Aron in de plaats van Nico Hülkenberg, om de verplichte rookie test af te ronden. Daarnaast is eerder vandaag bekend geworden dat Fernando Alonso een blessure heeft opgelopen in de nasleep van de Grand Prix van België. Op Spa-Francorchamps kende de Spanjaard een pijnlijke race, waarin hij geen punten scoorde, waarbij hij ook nog eens een rugblessure heeft opgelopen.

Dit zorgt ervoor dat Alonso VT1 op de Hungaroring uitzit en zijn Aston Martin AMR25 afstaat aan Felipe Drugovich. De reservecoureur van het Britse team neemt plaats in de auto naast Lance Stroll en gaat proberen om Aston een beter weekend te bezorgen dan in België het geval was. Ook vooraan het veld hopen meerdere teams beter te presteren dan in de Belgische Ardennen.

Mercedes past auto aan

Onder andere Mercedes heeft haar auto flink aangepast, al is dat niet in updates te zien - zoals bij Red Bull het geval is dit weekend. Het Duitse team van Toto Wolff heeft namelijk een ouder onderdeel op de W16 van George Russell en Kimi Antonelli geplaatst, in de hoop dat dit onderdeel de prestaties van de bolide uit Brackley verbeterd. Sinds de GP van Spanje is de snelheid van de Mercedes-auto namelijk ingekakt en het team heeft het vermoeden dat dit te maken heeft met de achterophanging, waardoor men een ouder exemplaar heeft meegenomen naar Boedapest.

Maar of het genoeg is om dit weekend de McLarens aan te vallen is nog maar de vraag. Aan het begin van de eerste vrije training in Hongarije werd namelijk al vrij vroeg duidelijk dat Lando Norris en Oscar Piastri wederom een ijzersterke bolide tot hun beschikking hadden gekregen. Op de medium banden waren de McLaren-coureurs enkele tienden sneller dan de concurrentie, waarbij vooral Norris een grote voorsprong nam op de rivaliserende teams.

Ferrari leek in eerste instantie goed mee te kunnen met de snelheid van het team uit Woking, nadat Charles Leclerc een aantal keer de tijd van Norris verbeterde. Maar lang kon de Monegask niet genieten van deze voorsprong, aangezien Norris daarna de tijd van Leclerc verpulverde. Na de eerste runs in de training had Norris een voorsprong van zes tienden op Leclerc, terwijl het Williams-duo op een seconde bleef van de tijd van de Brit.

Lees ook

Red Bull heeft het lastig

Zoals verwacht had Red Bull Racing het een stuk lastiger in Hongarije dan in België het geval was. Er zijn voornamelijk langzame bochten op de Hungaroring en daar gaat de RB21 niet al te best mee om. Hierdoor vond Verstappen zichzelf terug op de achtste plaats na de eerste runs, met een achterstand van 1.2 seconde op de tijd van Norris. Teamgenoot Yuki Tsunoda kwam in het eerste half uur niet verder dan de twaalfde tijd, met een tijd die 1.6 seconde te langzaam was...

Op de zachte banden ging het even later niet veel beter voor Verstappen, als we kijken naar de rondetijden. De Limburger kwam op het Pirelli-rubber met de rode wangen bijna negen tienden tekort, waarbij hij ook nog eens het geluk had dat Lando Norris zijn tweede snelle ronde niet af kon maken, wegens een fout in bocht 1. Echter is de McLaren oppermachtig tegenover de rest van het veld en wordt het - zonder mechanische pech - 'a walk in the park' voor het Britse team, dat een één-tweetje moet gaan scoren in Hongarije.

Dat lukte vorig jaar namelijk ook al, op één van de sterkste banen van McLaren. De MCL39 is erg goed in medium speed bochten, waarvan er in Hongarije veel te vinden zijn. Voor de concurrentie is het zaak om te vechten voor P3, maar de eerste beschietingen zien er niet positief uit voor Red Bull, dat op dit moment achter Ferrari, Mercedes en zelfs Williams lijkt te staan...

Aan het einde van de training werden een aantal lange runs verreden, bij onder andere Red Bull Racing. Ook op de medium banden, met wat meer brandstof aan boord, leek de RB21 niet opgewassen tegen de McLarens, die betere rondetijden reden dan Max Verstappen. Nog genoeg werk aan de winkel, voor het team dat eindelijk duidelijkheid heeft over de toekomstplannen van de viervoudig wereldkampioen.

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen